Laga glapp i rodret

Glapp i rodret är en plåga. Värst är glapp i rodrets nedre lagring. Till sjöss kan man ju knappast göra något åt ett sådant glapp, och på land drar man sig för att ta ur hela rodret för att komma åt lagringen. Hjärtstocken är så lång att man får gräva en djup grop under båten, för att få ur det hela.
Jag har använt ett mycket enklare sätt.


Lösningen heter teflonduk!
Med hjälp av en bit teflonduk kan man ta bort besvärande glapp. Man lindar helt enkelt en sådan duk runt den del av hjärtstocken, som går genom den nedre bussningen.
Det här måste man förstås göra medan man har båten på land.


Sänk roder och hjärtstock en liten bit.
För att komma åt hjärtstocken på det stycke, som ligger an mot den nedre lagerbussningen, måste man sänka ned rodret en bit mot marken, men man behöver inte gräva någon grop.
Man börjar med att ta av rorkulten. Sedan tar man av beslaget som är klamrat runt översta delen av hjärtstocken (bilden till höger).
Vanligen kan man nu vrida/sänka rodret. Längre ned på hjärtstocken, under akterluckorna, kan man möjligen behöva lossa tätningen mellan hjärtstocken och skrovet.
Dessa detaljer kan skilja sig åt något på olika Paranter.
Sänk nu rodret ett litet stycke som på de två nedre bilderna till höger.
Nu mäter man upp glappet. Det kan ske med ett bladmått. Genom att sticka in ett bladmått mellan hjärtstocken och den nedre lagerbussningen kan man få fram totalglappet. Halvera detta mått, så får man reda på vilken tjocklek på teflonduken som man bör skaffa, - glappet skall ju vara lika stort på båda sidor om hjärtstocken.


Tips om leverantör
Lämplig teflonduk kan köpas bland andra hos firman Packningar & Plast, Humlegårdsvägen 5, 14563 Norsborg. (telefon 08-885636, fax 08-887474). De har teflonduk i olika tjocklekar, exempelvis i tjocklekarna 0,25 - 0,50 - 0,75 - 1,00 millimeter. Duken ligger på 1200 mm bredd och säljs som metervara. Till vårt ändamål bör man använda en syrabehandlad teflon, som kallas "etsad". Detta för att limmet skall häfta mot plasten. Den behandlade sidan, som man limmar mot, är brunaktig, medan den obehandlade är vit.
Ett prisexempel (aktuellt oktober 2001): 0,75 mm tjock, etsad teflonduk, 1200 mm bredd x 500 mm längd, kostar omkring 550:- för material, skärning och hantering samt frakt. Det går dock åt mycket mindre teflonduk än som visas i detta exemplet. Tala med Mikeal Rundqvist eller Björn Breander, som ger goda råd. Behöver du istället hela lagerbussningar av lämplig plasttyp, så levererar firman även sådant.


Arbetsgången
Börja med att göra den aktuella delen av hjärtstocken helt ren från fett, t.ex. genom att tvätta med aceton. Det är viktigt, annars fäster inte den kommande limningen. Gör en mall av vanligt papper, som alltså skall gå precis ett varv runt hjärtstocken och mötas kant i kant, utan överlappning. Klipp sedan till motsvarande stycke teflonduk. Limma teflonduken mot hjärtstocken med tvåkomponentlim, t.ex. Plastic Paddings Super Epoxi. När limmet härdat fullständigt återmonterar man rodret på plats. Var försiktig när hjärtstocken förs upp på plats, så att inte teflonduken rivs av.
Rodret får nu inte gå trögt, - då har man använt för tjock teflonduk - men man skall inte heller kunna känna något glapp i det nedre lagret. Prova genom att ta tag i underkanten på själva rodret.


Håller det verkligen?
Ja, min reparation har nu hållit i 7 år, och det är fortfarande inget glapp!
Lycka till!

 

Jürgen Kranén, Parant nr 102 "Largo".

(Largo har sedermera bytt ägare)

  


Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan