Måla om båten
När fribordens gelcoat har mist sin glans och blivit flammig och alla ansträngningar att polera upp det hela inte hjälper, - ja då funderar många på hur man skulle kunna lackera om båten. En vanlig uppfattning är att det måste ske inomhus, utan andra båtar i närheten och i garanterad dammfri lokal. Det visar sig emellertid ga bra utomhus utan alltför märkvärdiga anordningar. Jerzy Groblewski beskriver här hur han fick sin Parant nr 34 "Ami" i skick som ny!

Den gröna gelcoaten på friborden hade tappat glansen och såg tråkig ut efter så många år (1974).
Det fanns också några små "akutspacklade" repor i fören som man borde snygga till.
Jag bestämde mig att lackera över gelcoaten på friborden med grön tvåkomponentlack. Som tur har jag bra kontakt med en väldigt duktig mekaniker och problemlösare som bl.a. renoverar och målar både bilar och båtar.
Lars-Åke Roxengård är framförallt expert på alla slags diselmotorer och hans firma Mekakuten i Salsta Värdhus, Uppsala, tel.070-2233449, är känd i uppländska båtkretsar genom Lars-Åkes snabba och effektiva utryckningar till motorhavererade båtar. Han hjälpte mig med råd och färg och han utförde själva sprutmålningen.

Förberedelser
Östhammars Segelsällskap har bra förutsättningar. Strömplintar och vatten finns överallt i närheten och en container med klubbens luftkompressor ligger bara 30 m från vår Parant. Det var frestande att försöka måla på plats.
Jag började med att stämma träff med Lars-Åke för att tillsammans kontrollera kompressorns skick och kapacitet samt typ av uttagskoppling. Klubbens kompressor är stationär och det stod snart klart att vi behövde ett "luftmagasin" intill målningsplatsen, för att jämna ut tryckfallet i den 40 m långa luftslangen.
Ett annat problem var en gammalmodig luftuttagskoppling som ej passade till Lars-Åkes kopplingar. Allt detta gick lätt att fixa och jag fick "grönt" från Lars-Åke att starta projektet.

Arbetsplatsen
I början av juni, när alla kringliggande båtar på klubbvarvet var sjösatta, tog jag en veckas semester för att förbereda Paranten för målningen.
Först byggdes en arbetsplattform runt båten (liknande den som finns på sid. 59 i "Handbok för Båtmekare" fast utan sidor och tak). Till plattformbygge användes spillvirke och rester av gamla ställningar som fanns i klubbens "träavfallsgård". En presenning 10 x 6m lämnades kvar på min NOA däckställning i avsikt att strax före målningen sträcka ut pressennigssidorna och fästa dem till kringliggande båtvagnar (för skydd mot solen och eventuella regndroppar). Det visade sig fungera alldeles utmärkt!
Platsen närmast båten spärrades av (med hjälp av klubbens spärrställningar) för att förhindra ev. bilparkeringar.
Skyltar med information om pågående renovering och planerad målning sattes upp på klubbens anslagstavla.
Akterstegen och akterlanternan monterades bort.

Förarbeten
Fribord och akter tvättades först med International Super Cleaner och vatten, därefter två gånger med aceton (gummihandskar!), Super Cleaner och vatten igen.
Tips: jag sprutade aceton från "petflaskan" direkt på fribordsytan och torkade fort med en ren trasa. Torka hela tiden rakt, åt samma håll, inga cirkelrörelser.
Använd gummihanskar! Det är viktigt att få en ren yta, helt fri från silikonrester (kan ha funnits i gamla vaxmedel), annars fäster inte den nya färgen.
Alla ytor slipades lätt (gelcoaten får ej slipas för mycket) men noggrant med excenterslipmaskin med dammpåse och fina sliprondeller 400-600.
Övre kanten och ca 1/3 del av den vita randen längs vattenlinjen slipades bort. Där tänkte vi sätta nedre gränsen till den gröna 2-komponent lackfärgen.
Allt slipdamm torkades bort med absorberande duk och trasor doppade i T-sprit.
Alla mindre repor fylldes med gelcoat filler och slipades jämna. Därefter torkades slipdamm bort och tvättades igen med aceton och till slut med vatten.
Alla ytor som inte skulle sprutas täcktes med plast och målartejp (däck, sittbrunn,den svarta gummilisten runt skrovet osv).
Det är mycket viktigt att göra denna täckning ordentligt, eftersom färgdimman vid sprutmålningen tränger sig in överallt.

Köpa färg
Det var inte lätt att hitta den rätta Parantkulören hos kända båtlackproducenter. Till slut, efter diskution med Lars-Åke och många färghandlare hamnade jag hos Upplandsbilfärg AB . Där kunde man välja och beställa "billack med båtkvalitet" för professionellt bruk (med alla de extra tillsatser som bör finnas i båtfärger).
Det fanns alla möjliga gröna kulörer att välja emellan. Det tog några dagar innan vi kunde hämta färgen som hade beteckningen "PPG DELFLEET 280 Pb european fleet 52150 med THINNER F372 och HÄRDARE 280":
Pris (2002) 3500:-kr för 6 liter. Vi fick rekommendationen att måla direkt på gelcoaten utan grundfärg. (Man kunde också beställa samma färg i liten sprayflaska för 200:-skr).

Välj rätt dag!
Vi väntade 2 veckor på det rätta tillfället: stiltje mitt på dagen och låg luftfuktighet. Den värsta fienden är solen, som gör att en sprutmålad yta tappar glansen och förblir matt i fortsättningen.
Den utsträckta presseningen gjorde sitt och skyddade rätt bra utan att störa.
Strax före målningen rentorkades alla ytor med thinner. Lars-Åke blandade första satsen 2-komponentfärg och testade färg och utrustning på en bit spånskiva.


Målningsteknik
Man måste använda professionell utrustning och jobba fort.
Färgdimman sombildas under sprutmålning med denna färgtyp torkar blixtsnabbt (bokstavligen i luften). Den kan lätt tvättas eller borstas bort om den felaktigt hamnar någon annanstans, t.ex. på en dåligt skyddad yta eller på en annan båt i närheten. Samma situation vid sprutmålning med 1-komponentfärg kan upplevas som rena katastrofen.
Färgen på den nymålade ytan torkar också fort: efter ca 5 minuter är den målade ytan dammtorr, okänslig för insekter, damm och eventuella vattendroppar.
Det behövs två personer: en som sprutar och en som styr luftslangen och fyller på färgen så fort målaren säger till. Efter det första och andra skiktet var den målade ytan fortfarande matt. Vid den tredje kom plötsligt den otroligt fina och djupa spegelglansen med förträffligt resultat. Det gick åt ca 4 liter färg till 3-4 skikt.
Färgen är otroligt blank, hård och fast som på en ny bilkaross.
Vattenlinjensranden slipades som sagt bort bara några cm uppifrån och just där lackades också. (Ca 10-15 cm från den verkliga vattenlinjen där bottenfärgen börjar.)
En vecka senare målade ny rand som täckte övergången snyggt. Jag maskerade först linjens över- och underkanter med rekommenderad plasttejp (som ger skarpa kanter och ej fastnar), finslipade, grundade och målade med International toplack C1-komp,vit). Det kommer bli lättare att måla om linjen lite oftare, kanske inför varje säsong.
Jag återkommer efter nästa båtsäsong med ett tillägg till denna artikeln om hur finishen har hållit sig.


 
Känns utseendet igen? Matt och flammig gelcoat...
Här är "Ami" klar för slipning, med presenning på NOA däckställning.



Slipning av alla gröna ytor med excenterslip. Lägg märke till arbetsbrygga runt båten.


Lars-Åke vid luftmagasinet, som ligger på ett släp.
Paranten klar att målas.


Skrovet målat med första skiktet.
Däcket skyddat med plastfolie.


Spegelglansen kommer fram!
Ami ett år senare, perfekt högglans.
Ami ett år senare, helbild.

Fler bilder

Kostnaderna
Lars-Åke tar 5.000:- för målningsarbetet, utan förarbete (juli 2002). Färgen kostade 3.500:- för 6 liter, men i detta fallet hade det räckt med 4 liter. Övriga kostnader 1.000:- Totalt kan man räkna med 9 - 10.000:- (eller 5.000:- om man har billackeraren i familjen).

Jerzy Groblewski, Parant nr 34 "Ami"


Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan