Parant nr 14 "Nanja" |
Parant med Yanmar
Inte alla Paranter har Volvo MD som motor. Det finns exempel på Parant-ägare som valt Yanmar när det blivit dags att byta motor. Från våra danska medlemmar, Bent och Elise Jensen i Helsingør, har vi fått en intressant rapport om detta och om olika ändringar och förbättringar, som de gjort i sin Parant nr 14 "Nanja". Nanja hade från början (1975) en Volvo Penta MD 6A med Volvos första segelbåtsdrev, typ 100S, med utväxling 1,66:1. Till detta hörde en tvåbladig fast propeller 14x9". Drevet behölls men motorn byttes ut till en Yanmar 2Q15. I samband med motorbytet monterades en ny, större, 3-bladig propeller c.509 14x11". Motorspecifikationer här nedan och i spalten till höger finns diagram över motorns bränslekonsumtion, vridmoment och styrka mätt på propelleraxeln. Resultatet av bytet har blivit gott: Bra propellervattenström, ökad fart i motström. Tomgången är inställd på 1.000 rpm och marschvarvet är 1.700 rpm (med lågt motorljud). Max varvtal 1.900, vilket med den valda propellern ger 6 knops fart över grund. Vid högre varvtal gräver Paranten ner sig. Bent konstaterar nu, efter flera års drift, att han är mycket nöjd med sin Yanmar. Yanmar 2QM15, specifikationer: Typ: Vertikal 4-takts vattenkyld dieselmotor Förbränningskammare: Förkammartyp Antal cylindrar: 2 Diameter x slaglängd: 75 x 75 mm Kontinuerlig effekt (DINA:) : Effekt/vevaxelvarvtal: 14/3.000 BMEP:6.34/7.5 kg/cm²/m/s Propellervarvta: 1.400 Effekt över 1 tim (DINB): Effekt/vevaxelvarvtal: 15/3.000 BMEP: 6.80/7.5 kg/cm²/m/s Propellervarvtal: 1.400 Kompressionsförhållande: 23:1 Insprutningstryck: 23:3 Vikt (torr): 145 kg Kylning: Sjövattenkylning.
Andra intressanta förändringar
Vinsch för storskotet
|
Yanmar 2QM15, specifikationer: | Bränsleförbrukning vid effektuttag mätt på svänghjulet
|