Det är alltid svårt att omedelbart veta vad som orsakar att man inte får upp oljetrycket, antingen det gäller att oljetryckslampan inte slocknar när man startar motorn, eller om trycket faller plötsligt under gång.
Den här artikeln pekar på några olika fel, som man kan råka ut för.
2 självklarheter
Det måste förstås finnas tillräcklig mängd olja i motorn. En mycket god vana är att kolla oljestickan när man ger sig av på morgonen. Speciellt om man har monterat färskvattenkylning, då man samtidigt kollar att vätskenivån i expansionskärlet inte har sjunkit. Fel på kylningens cirkulationspump är mycket vanligare än bekymmer med oljetrycket.
Den andra självklarheten är att inte segla med båten för kraftigt nerkrängd och samtidigt "stötta" med motorn. Volvo anger i instruktionsboken för MD11 (publ nr 3166A, 1977) att båtens krängning i sidled med motorn igång får vara högst 15°.
Man kan tillägga: i varje fall om man kränger ned babordssidan, då risken är att oljesilens rör på motorns styrbordssida börjar suga luft i stället för olja.
En god hjälp har man om man monterat Silvas enkla instrument för krängningsmätning.
Oljepumpen
Motorns oljepump sitter delvis dold av svänghjulet, på babordssidan.
Pumpen är av kugghjulstyp, dvs två kugghjul i ingrepp med varandra "kuggar" fram olja från pumpens ena sida till den andra. Konstruktionen är effektiv och ger kraftigt pumptryck. Pumpen brukar kunna gå länge utan bekymmer. För att oljetrycket inte skall bli för högt finns en fjäderbelastad ventil, som öppnar och reducerar trycket vid behov. Pumpen är inte självsugande, man måste späda den med någon mängd olja när man haft isär den och åter monterar delarna på plats.
Renovering
Två skäl kan finnas att renovera oljepumpen. Om fjädern som håller reduceringsventilen stängd tappar spänsten kan reduceringsventilen öppna för lätt och oljetrycket sjunker. Om det blir för stort spel axiellt i kugghjulen och om lagringen i locket blir för sliten kan pumpeffekten och därmed oljetrycket sjunka
Det går att ta av pumpens lock med lite besvär, utan att först ta av svänghjulet
Mät fjäderns längd, urtagen och obelastad. Den skall vara 40 mm lång. Är den kortare: byt! Har man tillgång till mätinstrument kan man mäta fjädern under belastning: den skall vara 34 mm lång belastad med 25 ± 2N och 31,5 mm lång belastad med 35 ± 2 N.
Axiellt glapp i kugghjulen mäts inklusive packningen vid locket och får vara 0,03-0,15 mm. Ställs in med tjockare eller tunnare packningar.
Påtagligt glapp i lockets lager kan kräva byte till nytt lock.
Det verkar vara sällsynt att den här renoveringen behöver göras, men i jakt på oljetrycksbortfall kan man kontrollera dessa detaljer i pumpen.
Oljesil och oljesticka
En viktigt detalj är oljesilen med sin mätsticka i mitten. Silen sticker ned i oljetråget. Äldre motorer har sil och mätsticka enligt bilden till höger. På yngre motorer har möjligheten att enkelt skruva ur silen tagits bort (det är inte meningen att det skall behövas). Man har gjort fyra hål som ett Volvo-verktyg passar i. Oljestickan är inte gängad utan sticks i som på en bil. Se nästa bild.
Det är viktigt att oljesilen är ordentligt åtdragen och tätar med sin packning mot motorblocket, annars är det risk för tjuvluft i oljepumpen och fallande eller inget oljetryck. Dålig packning/tjuvluft är den vanligaste anledningen till oljetrycksbortfall säger Volvos serviceavdelning.Verkstadshandboken anger att silen dras fast med 70 Nm. Om mätsticken är tät mot silens ovandel tycks inte spela någon roll - vi har kört motorer med båda typer av sil, och tagit ur mätstickan under gång utan att oljetryckslampan tänts.
Oljetrycksgivaren
När startnyckeln vrids om för start tänds oljetrycks- och laddningslamporna. Oljetryckslampan är jordad i motorblocket via oljetrycksgivaren. När oljetrycket är tillräckligt högt bryter givaren förbindelsen till lampan, som slocknar. På äldre motorer med handstart-anordning är givaren monterad på kugghjulshuset, intill oljepåfyllningen. Sedan handstartmöjligheten togs bort flyttades givaren till mitt på motorblockets babordssida.
Man kan naturligtvis inte veta hur exakt givaren är och om alla exemplar släcker varningslampan vid rätt oljetryck. Man bör absolut kolla att lampan lyser före start! Om glödlampan går sönder får man ju ingen varning den vägen ifall oljetrycket skulle falla.
Säkrare kontroll får man förstås om man byter ut givare och lampa mot oljetrycksmätare. Enligt Volvo skall oljetrycket vara 0,1-0,2 MPa (1-2 kp/cm²) på tomgång vid varm motor och 0,2-0,3 MPa (2-3 kp/cm²) vid fullvarv (2500 r/M).
Olja och oljepåfyllning
Motoroljan skall vara "vanlig" olja för dieselmotorer. Oljeförpackningarna har uppgift om oljans API-tal. Volvo föreskriver API CD(DS). Oljans tjocklek (viskositet) skall vara SAE 20W/30 vid sommarkörning (temperatur över 10°C) och SAE10W vid lägre temperatur.
Det har rapporterats från olika håll om problem med oljetrycket om man använder de moderna syntetiska motoroljorna. Undvik sådana!
Fyll på oljan sakta, annars blockeras luftningshålet i påfyllningstratten och en del av oljan hamnar utanpå motorn.
Hur man späder oljepumpen
Har oljepumpen tömts av en eller annan anledning, t.ex. att den återmonterats efter renoverong eller blivit fylld med luft, då tipsar Volvos serviceavdelning om bästa sättet att fylla olja i pumpen:
Tag av oljesilen, stick in en oljekanna i det framåtriktade hålet i gängorna (kanalen in till pumpen). Kör runt motorn med startmotorn så att oljepumpen suger in och pumpa samtidigt in olja med oljekannan.
Se till att återmontera oljesilen med frisk packning, så att det blir tätt.
|
|
|