En billig försäkring.
Även en trofast och pålitlig Volvo diesel kan plötsligt få åldersproblem.
Många saker är svåra att förebygga, men det finns en både billig och enkel åtgärd som alla borde göra.
Byt oljetrycksgivare!!
För enbart 140 kr får man en ny original-oljetrycksgivare som man byter på några minuter.
Varför ska man byta just den detaljen då? Inte ska en sådan grej utan rörliga delar kunna gå sönder?
Anledningen är den, att det har visat sig att originalgivaren från 70-talet åldrats (med viss rätt kan tyckas) och bakeliten i givaren spricker.
Ut trycks oljan och i värsta fall skär motorn. Om man inte uppmärksammar indikeringslampan kan det hända just när sommaren är som skönast.
Så för den som inte tycker att motorbyte mitt under semestern är något som man gärna ägnar sig åt, föreslår jag ett besök hos närmaste Volvo-återförsäljare inför nästa båtsäsongen.
I vårt fall gick det bra. Motorn hann inte tömmas på olja, men det hade lika gärna kunnat sluta med en sommar på land, hemska tanke.
Den gamla oljetrycksgivaren hade ett flatstift för anslutningen till signallampan ingjutet i bakeliten, medan den nya har en invändig gängning ingjuten.
När man ändrade utformning vet jag inte, men har ni den gamla typen så byt.
Hans
Parant 59 Andante.
|
Den gamla oljetrycksgivaren
Givarens placering
|