Person över bord! - Vad gör du? |
Själva hissningen var en barnlek. Eftersom ena änden av seglet är fast och man hissar i den andra får man
Life-Sling och markörbojar
Slutsats
Förebyggande åtgärder
Martin Wahlsten, Mar-Catta
trä den igenom räddningsvästens
ändar och fäst dem i för och akter.
automatiskt en utväxling, som minskar kraftbehovet avsevärt. Efter passage över mantåget (som övriga
metoder ofta stupar på) landade PÖB mjukt på däcket.
Nu kommer det avgörande momentet:
Om PÖB fortfarande andas får hon/han inte placeras i ryggläge och framför allt inte med kudde under huvudet. PÖB, som numera är POB, kan då kvävas inom några minuter - av sin egen tunga!
Jag rekommenderar Röda korsets skrifter och ännu hellre kurser i första hjälpen. Begär prospekt på 08 - 66 55 600!
Andas inte PÖB hjälper nog inte kunskap, då måste man ha genomgått en kurs i första hjälpen - hjärt-lungräddning, som tar en dag men ger en viss färdighet om Du har vidmakthållit den efter kursen.
Vid denna övning testades också en infångar-räddningsboj av fabrikat Life-Sling och några markörbojar. Då dessa tester, enligt min uppfattning, inte resulterade i något positivt, redovisas min uppfattning under slutsatser. I På Kryss/Till Rors 3/1992 finns en utförlig redovisning av testet.
Är PÖB i så god kondition att han/hon kan "ta på sig" en Life-Sling kan en rund livboj räcka och dessutom lämna krafter kvar så att PÖB själv kan ta sig ombord. Är PÖB i så dålig kondition att hon/han inte kan hjälpa till, har den inte något berättigande alls.
Vid dager och måttlig sjögång, som inte skymmer PÖB,
Alt A:
Använd yrkesfiskarnas beprövade metod. Se till att Du har en lång lina, som är kopplad till den ena livbojen, som helst skall vara rund. Låt bojen gå i sjön, se till att linan löper lätt, den kan behöva matas ut i början. Gör en lov runt PÖB (cirkla inte runt PÖB, närma Dig på rak kurs), så att PÖB får kontakt med linan. Slacka linan när PÖB slår till bojen för att få den över huvudet. Befinner sig PÖB på grunt vatten och det går att runda det grunda området, kan Du få linan inom räckhåll den vägen, annars blir jollen nödvändig om inte PÖB simmande kan ta sig ut på djupare vatten. Hala hem och hjälp henne/honom upp. Räddningsstege eller lejdare bör gå minst 90 cm ned i vattnet! Glöm inte att koppla Din egen sele innan Du försöker hjälpa PÖB ombord. Vid svårighet i det här momentet använder Du Dig av metod B och låter PÖB "docka" sig själv i seglet, presenningen eller vad Du använder.
Alt B.
Riv seglen och låt lagom del av storen gå i sjön. För Mar-Cattas del stämmer bottenrevad stor precis. Vid motorgång är hennes stor alltid "bottenrevad" beroende på att reven användes rutinmässigt när storen beslås.
Befinner sig PÖB på för grunt vatten blir jollen nödvändig. Måste Du gå i jollen kan det vara bra att låta den långa linan vara förbindelselänk mellan båt och jolle. Det kan underlätta "bogseringen".
Under ovannämnda förhållanden ser jag inte något behov av en markörboj. Denna blir nödvändig vid starkare sjögång och framförallt vid mörker. Av en av SXK:s större innovatörer har jag fått ett tips angående hemtillverkning av markörboj. Kommer den till stånd och visar sig vara tillfredsställande kommer information att vara tillgänglig inför säsongen 94.
Hittills har enbart segel berörts. Självfallet går det att använda andra saker, en diagonalvikt presenning eller ett stabilt bomtält. Det väsentliga är att duken är förankrad så långt in mot båtens mitt som möjligt för att möjliggöra skonsam passage över mantåget ned på däck, inte i mantåget som Båtnämnden rekommenderar.
1) Behåll besättning - och gäster - ombord. Här är Hans Fröbom i Stockholmskretsens tekniska kommitté inne på rätt linje, innebärande att "löplinan" som man kopplar sin sele till skall vara anbringad så nära båtens mitt som möjligt och under alla omständigheter för om masten och lätt att anbringa och ta bort utan speciella beslag!
2) Träna och åter träna. Här finns oanade möjligheter att legalisera träningen, t ex i form av en tävling en kappseglingsfri dag ute vid klubbholmen när vädret gynnar bad men missgynnar segling! Då kan man mer den till stånd och visar sig vara tillfredsställande kommer information att vara tillgänglig inför säsongen 94.
Hittills har enbart segel berörts. Självfallet går det att använda andra saker, en diagonalvikt presenning eller ett stabilt bomtält. Det väsentliga är att duken är förankrad så långt in mot båtens mitt som möjligt för att möjliggöra skonsam passage över mantåget ned på däck, inte i mantåget som Båtnämnden rekommenderar.
Åter till förteckningen över olika artiklar