Parant i norr

Så långt norrut som i Luleå har vi Hans och Lena Kempén med sin vackra P59 Andante. Lena har sänt oss några goda Parant-minnen från Norrbottens skärgård. Här finns också en fin skildring av Skärgårdsåret i norr.


Minnesbilder från Parant-somrar
Som ägare till den allra nordligaste Paranten, kan vi väl nästan känna oss lite ”exotiska”. Om inte annat så kan nog vår underbara Norrbottens-skärgård uppfattas som exotisk för den som besöker den för första gången. Tyvärr är det ju en lång transportsträcka innan man kan angöra ”den ljusa kusten”, så många får aldrig ett tillfälle att uppleva den. På samma sätt har vi svårt för att hinna med sydligare mål under en normal semester. Kanske kan den här sidan bli ett forum för att utbyta upplevelser samt ge tips om fina resmål!? Jag tänkte själv dela med mig av en del minnesbilder från min familjs Parant-somrar i lätt kåserande form. Om intresse finns kommer det att dyka upp fler minnesbilder allt eftersom.



Minnesbild 1
Varannan sommar säger vi: Nu åker vi söderut! Och ibland gör vi det också. Då menar vi till Piteå skärgård eller som allra längst ner till Höga Kusten. Men det är alldeles för lätt och frestande att stanna kvar i Luleå, Kalix och Haparanda skärgård.
En av de sista öarna före finska gränsen är Seskarö. Här bor numera ca 500 personer. I samhället kan man bl a finna ett sågverk, en ICA-affär med Sveriges mest service-glade butiksägare och ett välrenommerat värdshus. På ön finns fina badvikar, som har lockat oss år efter år. 1978 byggdes en 495 meter lång bro mellan fastlandet och ön. Den där bron ställer till problem för seglare på väg österut. – Men inte för en Parantägare!

Vi hade legat och mått gott i en av de nordliga vikarna av ön. Nu ville vi österut, men mindes den senaste gången vi rundat Seskarö.
Liksom alla andra högmastade båtar hade vi tagit den 13 distans långa omvägen runt ön. Barnen var nattade och vi tänkte som så ofta annars nyttja den ljusa natten för ”transport”. Brist på vind gjorde att vi gick för motor; söderut, österut och så vände vi norrut. Vid Seskarös sydöstra hörn upptäckte vi en mörk rulle över Finland. Den rullade närmare och vi insåg att det var en massiv dimbank. Eftersom vi låg precis utanför Tromsövikens camping styrde vi rakt in i viken och lade i ankaret. Sen brakade ett oherrans oväder loss. Den finska dimbanken krockade med en regn- och åskfront över oss med ökande vind till följd – naturligtvis rakt in i viken!
Minnet gjorde att vi drog oss för ännu en rundning.
Skepparn studerade sjökortet och såg tankfull ut.
- Bron är 12 meter hög men hur hög kan Andante vara med VHF-antennen?
Han funderade och adderade och kom fram till att Hon nog var någonstans runt 11,5 meter.
- Max en halv meter till godo, men det är lågvatten och i det närmaste stiltje. Det borde gå……

Jag kunde i och för sig se en bild av oss där vi satt fast med windexen mellan brobalkarna à la Åbergs ”SOS”, men frestelsen att korta av sträckan med 10 distans tonade ner den bilden. Bara det inte kom någon motorbåt och gjorde svall så att vi kom vid sidan om mittfåran, där bron var som högst, så skulle det nog gå bra.
Vi kastade loss och närmade oss med spänning den smäckra bron. Sakta smög vi fram mot mitten. Jag stod så långt akterut som det gick, för att försöka få en vink om hur stor marginalen var. Nervpirrande, men det gick utan några som helst problem.
På andra sidan bron kunde vi pusta ut. Ibland när vi legat bredvid stora segelbåtar med höga och imponerande master hade vi känt oss en aning underlägsna.
Varför har alltid vi den kortaste masten? hade vi frågat oss många gånger. Nu enades vi om, att Parant var allt en alldeles fantastiskt lagom båt.

Om någon blir nyfiken på Seskarö, kan man hitta en del information på Seskarö hembygdsförenings hemsida seskaro-hembygd.se



Minnesbild 2
När man färdas runt i vår norra skärgård, blir man ganska bortskämd med att hitta vikar där man kan få rå sig själv. Många gånger har vi förundrats över att inga andra båtar har legat i en skön vik, men naturligtvis har vi uppskattat denna ”privacy”. Ibland har vi tom suckat lite besviket, när vi svängt in bakom udden till vår favoritvik och upptäckt att andra båtar också hittat dit.
På en del populära platser måste man så klart räkna med sällskap, men det händer att man även där kan bli glatt överraskad. Ett av våra varmaste minnen är just från en sådan tur.
Längst ut i Bottenviken ligger Haparanda Sandskär, som 1994 blev nationalpark. På den sydvästra delen av ön finns en gammal fiskeby, Kumpula, med en liten hamn, som är för grund även för en Parant. Resten av ön består av allt från hedlandskap till trollskogar. Vid en vandring här kan man ha tur att få syn på några av de 233 fågelarter, som ska finnas på ön. Se bara till att ta med ordentligt med myggmedel!
Den norra delen av Sandskär är en 3,5 km lång sandrevel som böjer sig lätt och formar en mjuk men öppen vik. Det är här segelbåtar angör ön och det var hit vi ställde kosan en solig och varm dag…
När vi rundar den norra udden ser vi att viken ligger helt öde; mitt i sommaren och med lätt vind från rätt håll….. Vi fattar ingenting, men tar tacksamt emot det som bjuds.
Två bojar ligger utlagda en bit ut från stranden. Vi lägger fast en akterlina vid den ena bojen och glider försiktigt in mot land. Ca en båtlängd ut från land tar det stopp, men det räcker för att kunna vada iland.
En kilometerlång öde strand och 30 grader varmt, vad gör man? Alla kläder åker av och vi plumsar snabbt i. Vi simmar längs med stranden så länge vi orkar. Jag vandrar sen längs denna nationalparksstrand endast iklädd en kamera. Helt obeskrivligt. Det här är inte Norrbotten, inte Sverige. Det är Paradiset.
Framemot kvällen får vi sällskap i viken av andra båtar, och något annat är väl ej att vänta. Men denna underbara dag ensamma i Paradiset glömmer man inte i första taget.



Det finns turbåtar som går ut till Haparanda Sandskär. På hemsidan för en av dessa: www.bosmina.bd.se kan man läsa om ön samt titta på en del fina foton.

Minnesbild 3
Absolut längst ut i havsbandet ligger Malören. En vindpinad ö med ett magiskt skimmer över sitt namn. Att besöka naturreservatet Malören är något alldeles extra, speciellt om man kommer med en kölbåt. På sydsidan av ön vid det gamla fiskeläget finns visserligen en hamn, men den är så grund och utsatt för väder och vind, att bara grundgående båtar göre sig besvär.
På den norra sidan finns de sorgliga resterna av en hamn som visst aldrig riktigt hann bli klar innan den raserades av isens hårda tryck. De lokala lotsarna och fiskarna på ön trodde heller aldrig att det skulle fungera med en hamn på den utsatta platsen, och de fick ju alldeles rätt.
När vi en lugn och noga utvald dag når Malören ankrar vi alltså norr om ön och tar jollen i land. Vi går mellan de låsta stugorna. Endast ett par av dem verkar bebos av sommargäster just den här dagen. Nere vid den södra hamnen kliver vi ut på en lång och smal brygga som sträcker sig en bra bit ut i viken. Vi är nyfikna på en enormt stor motorbåt som har lyckats lägga till förvånansvärt långt in mot land. Vi tittar ner mot bottnen och kan inte låta bli att fråga hur det här har gått till.
Vattenjetmotor. Jaha! Det kan finnas fördelar med motorbåtar ibland!
Vi vänder och går upp mot kapellet, ”Skärgårdens domkyrka” kallad, där man har gudstjänst en gång per sommar. Fortsätter sen förbi fyren ner till den raserade hamnen, som vi har hört talas om. En bisarr syn möter oss. Hela hamnbassängen är full med knytnävsstora runda stenar. De har vältrat in vid hårda nordliga vindar och fyller nu upp hamnen så gott som helt och hållet. Vi kan hålla med om att valet av hamnplats inte verkar så klokt, men å andra sidan; var på denna väderutsatta ö skulle det ha varit bättre att anlägga en hamn?
I gattet mellan de raserade pirarna ser vi vår gröna Parant guppa för ankare. Tänk om vi hade kunnat smyga in hit och ligga tryggt för natten! Nu får vi istället återvända till jollen och ro tillbaka till Andante, dra upp ankaret och vända norrut igen.


www.fyr.org/maloren.pdf kan man läsa om kapellet och den gamla fyren på ön.



Minnesbild 4
På långt håll ser vi siluetten av den gamla Heidenstamfyren på Rödkallen. Det är hett och stilla så vi närmar oss ön med puttrande motor. Uppe på rufftaket kan man få lite svalka av den minimala fartvinden. Det var några år sedan vi var hit ut, så vi vet inte exakt hur de lokala prickarna i det smala inloppet kommer att se ut. Eller om de över huvud taget finns.
I den nyare fyren kan man nu finna ett hotell i liten skala med bar högst upp har vi läst. Den är vi sugen att prova på. Visserligen bör man boka in besöket i förväg har vi hört, men nu under högsommaren ska den väl vara öppen.
Precis när vi svänger in mot ensmärkena i inloppet, vilka för övrigt fått en annan färg än den i manualen angivna, styr en stor och fullastad snipa ut ur hamnen. Vi känner igen M/V Emma Rödkallen och förstår att hotellets ägarpar har en körning in till stan med lämnande gäster. Nåja, de kommer väl snart tillbaka med nya.
Vi styr in mellan stenar och grund. Just vid den skarpa svängen in mot hamnen finns en ny väst-om-grund-prick. Det blir lite diskussion om på vilken sida man ska gå, för det stämmer inte riktigt det där med väst-om-grund.
Till slut gör vi som vi först tänkte och kommer in en alldeles tom hamnbassäng. Vi lägger till längst in i hörnan, och tar sedan en promenad över ön. De gamla röda stugorna, där lotsar och fiskare en gång i tiden huserade, är nu sommarnöjen. Verandor har blivit tillbyggda på en del sedan vi var här senast, men annars är allt sig likt. Vi drar i dörren till det höga röd-gula fyrhotellet, men den är låst. Istället fortsätter vi till den vackra Heidenstamfyren, men vi hoppar över rundan i stenlabyrinten framför den. Tillbaka i Andante dukar vi fram sillen och väntar på att fyrbaren ska öppnas. Vi vill upp och se på utsikten naturligtvis!
Ett hojtande får upp oss ur sittbrunnen. En snabbgående motorbåt står på grund vid inloppet. Vi hoppar i jollen och kör dit. Ett ungt, sympatiskt par har misstolkat de ”felmålade” ensmärkena och hamnat högt upp bland stenarna. Besättningen från Rescue Ship Andante rycker ut med linor och hästkrafter och drar dem flott. Därpå lotsas de in rätt väg. Vi slår oss återigen ner i sittbrunnen. Och väntar på barens öppning!
Ovanför kajkanten ser vi en seglare närma sig. Aj, då! Den är på väg att runda väst-pricken på fel sida. Vi rusar fram och viftar, men blir inte upptäckta. Tydligen gick det att ta sig in den vägen också, kunde vi sedan lättade konstatera.
Sen eftermiddag och ännu ingen bar. Det blir trevlig samvaro med den grundstötta båtens besättning istället, efter det att en ny propeller monterats på.
Klonk! Ännu en seglare gör entré och kommer lite för snett i fåran. Vi börjar tycka att det känns lite påfrestande att passa på alla inkommande båtar. Nog för att Rödkallen under lång tid har haft lotsar stationerade här, men inte hade vi tänkt ta anställning som sådana. Inte blir det bättre när samme seglare efter ett kortare stopp åter ger sig av. Klonk! Båten skuttar till men fortsätter sedan ut mot havet.
Framemot kvällen inser vi att det inte blir någon öppning av hotellbaren. Vi får nöja oss med att njuta av den stillsamma omgivningen och det man kan finna i en Parants stuvutrymmen – och det är ju en hel del det!

Minnesbild 5
Sommaren 2005 skulle vi äntligen ner till Höga Kusten igen, hade vi bestämt. Så fort som semestern började skulle seglen hissas och kursen sättas sydvart.
Juli månads inledning blev varm – och lugn. Under en veckas tid rådde i princip stiltje; eller möjligen en väldigt svag sjöbris från sydost, som inte på långt när räckte till för att ge oss lusten att kryssa med en Parant i 180 distans
Men istället fick vi uppleva några av Ljusa Kustens smultronställen i skön sommarvärme. Äntligen fick vi besöka Fyrhotellets restaurang på Rödkallen. Efter en mustig laxsoppa kunde vi sen sitta högst uppe i baren och titta ner på svalorna som ilade fram och tillbaka. Vi fick också chans att visa våra vänner på Fenixen det vackra Inre Mörögrund, som har ett av de få ställen i Norrbottens grunda skärgård, där man kan lägga till direkt mot klippor.
Vi såg solen gå ner sittandes på nordspetsen av Pite Stenskär, för att sedan njuta av nattbastu med dopp under den timme det tog för solen att ångra sig och åter stiga över horisonten.
Och vid Halsön utanför Byske låg vi i tjugotvågradigt vatten och simmade åtskilliga längder mellan båt och land; dels för att det var skönt och dels för att omsätta lite av all den goda grillmaten.
Det var också där vi bestämde oss.
Det var ju inte dåligt väder i alla fall och rejäl motor hade vi, så det var väl bara att sätta igång. Sagt och gjort. Vi vinkade farväl till Fenix och gav oss av. Under de femton timmar det tog att köra ner till Holmön utanför Umeå, såg vi två båtar! Autopiloten fick styra, medan vi själva roade oss med bokläsning och stundtals god mat.
Lagom till kvällsvädret styrde vi in i Byviken, och hade turen att få den sista platsen vid bryggan. Umeå har ingen egentlig skärgård, så Holmön är det självklara målet för sjöfolk. Från den andra sidan av viken dånade dansmusiken, men med öronproppar ordnade det sig!
Tidigt nästa morgon drog vi oss ut till ankaret och slog på motorn först där, för att inte störa de slumrande grannbåtarna, och styrde så ut på ett kav lugnt hav.
Vi korsade hela Kvarken och puttrade in i Bottenhavet utan tillstymmelse till vindkåre. Solen gassade och vi turades om att hålla utkik en timme i taget. Så fort vi fick chansen dök vi ner i ruffen, för att våra vintervita skinn inte skulle brännas sönder totalt. Ytterligare femton timmars motorgång i absolut stiltje och helt ensamma på havet! Ett par sälar gjorde oss visserligen sällskap ett kort tag. De stack upp sina huvuden och undrade väl vad det var för grön valross som kom tuggande genom det blanka vattnet. Båtar såg vi högst ett par – tre stycken långt borta inåt land.
När vi satt där ute mitt i ingenstans, undrade jag:
- Vad gör vi om motorn går sönder?
På kvällskvisten lade vi så äntligen till i gemytliga Trysunda. Det blev den sista platsen här också, eftersom man norrut föredrar att lägga akterankare framför att ligga långsides i flera rader. Vi pysslade om oss själva och båten. Motorn såg ut att må alldeles förträffligt, men drack gärna lite olja. Besättningen föredrog annan smörjelse.
Nästa dag fick vi äntligen hissa segel och bege oss på upptäcktsfärd bland Höga Kustens vikar. Tärnettholmarna blev vårt första mål. Ankrade mitt i viken och dukade fram sillen. Tog sedan jollen in till land, för en promenad i Skuleskogens naturreservat. Upptäckte att man faktiskt kunde gå ända in mot land, så när vi kom tillbaka till Andante slog vi på motorn och gjorde fast mot en klippa. Oljelampan började lysa, men efter att ha slagit av motorn och sedan provat att starta igen, så var den åter släckt. Glapp, konstaterade vi, och bar iland grillen.
Filén var uppäten och vi själva hade just börjat anta ett mer horisontellt läge i varsin hörna, när det hördes ett muller från land och häftiga vindbyar kastade sig ner längs Skuleskogens bergsida och träffade oss rakt i aktern. Snabbt åkte fat ner i diskhon och grillen ombord.
Man hade på väderrapporten pratat om en vindkantring fram emot natten, så vi hade sett ut en liten vik på motsatt strand, dit vi tänkte bege oss för att övernatta. Men så här tidigt skulle inte vindomslaget ske. Nu var det bara att skyndsamt ge sig av från den vindutsatta klippan och köra över dit. Det tog bara fem minuter – men oljelampan lyste.
Ankaret lades i, men ville inte greppa. Inte så konstigt med tanke på det djup som lodet visade. Det här var som sagt Höga Kusten, vilket samtidigt betyder Djupa Kusten. Vi fick smyga allra längst in viken, där vi bara hade högst ett tjugotal meter till land åt båda sidorna, för att hitta bra ankringsbotten. Om vinden bara höll i sig från den här riktningen skulle det inte bli några problem, sa skepparen och lyfte upp sittbrunnsdurken. Och svor!
Motorrummets botten var täckt av olja.
Den första timmen gick åt till att med svamp suga upp olja. Oljebytarpumpen hade råkat bli kvar hemma så klart. Under denna tid vred naturligtvis vinden tillbaka, så det var med hjärtat i halsgropen vi såg aktern närma sig land, men turligt nog räckte djupet precis. För att säkra läget roddes ännu ett ankare ut, så att vi skulle känna oss tryggare under kommande natt.
Ganska snabbt upptäcktes felet. Bakeliten i oljetrycksgivaren hade spruckit, och någon extra givare fanns inte i båten. Däremot en uppfinningsrik skeppare, som med hjälp av en slangbit och slangklämmor lyckades ordna till en provisorisk tätning.
Det var spännande att åter vrida om startnyckeln. Det fungerade, men hur länge skulle vi våga köra med den tillfälliga tätningen? Skulle vi bli tvungna att åka norrut till Örnsköldsvik, för att få tag i en ny oljetrycksgivare?
I Gästhamnsguiden hittade vi morgonen därpå telefonnumret till Franzéns motor i Ö-vik och ringde för konsultation. När de hörde att vi var på väg mot Ulvön, lovade de att skicka en givare med buss och sedan turbåt ut till ön. Samma kväll tog vi emot ett paket på Ulvöns kaj med den åtråvärda artikeln. Det kan man sannerligen kalla god service!

Vi har i efterhand fått höra, att samma fel uppstått på en annan Parant, så det kan vara något att uppmärksamma.

Trots oljestrulet blev det likväl 500 sjömil.

Minnesbild 6
I centrala Luleå finns det tre hamnar. I den största, Södra Hamn, ligger de flesta båtarna. Härifrån är det för en Parant en dryg timmes ”transport” över Stadsfjärden, genom Sandösundet förbi malmkajen, SSAB och oljecisterner innan man ”kommer ut på havet”. När man suttit och tittat på grå cisterner och koksverksrök åtskilliga gånger, blir man väldigt leds på det. Då är det perfekt att istället kunna utgå från Lövskärs fiskehamn ca. 1,5 mil från centrum. Det är där Andante ligger. Flera gånger när vi kommit ner till hamnen och upptäckt att det varit betydligt hårdare vind utåt havet än inne i stan, så har vi helt enkelt stannat kvar i hamnen och myst. Det finns en liten restaurang samt trevliga skogsvägar kantade av sommarstugor att promenera på. Dessutom är man tryggt vaktad av de två hamnmedlemmar, som gör sin vaktplikt. Om vädret är för busigt till havs kan man istället nöja sig med att köra över till Altappen, den nordligaste delen av Likskäret. Det tar bara 10 minuter från Lövskär. Speciellt under mörka höstkvällar har det varit skönt att kvista över snabbt och ligga tryggt förtöjda innan centrumbåtarna har hunnit komma.
På Altappen fanns såväl ett sågverk som ett valsverk i slutet av 1800-talet. Ett samhälle med bostäder, skola och handelsbod byggdes upp men allt försvann i en stor brand 1908. Man kan se resterna av byggnaderna, när man vandrar över ön. Ballastjord från fartygen som dumpades på ön förde med sig frön från växter, som vanligtvis inte finns här uppe. De kan man fortfarande se i trädgården vid ruinen av ”herrgården”. Luleå kommun har satt upp grillplatser och en grillstuga på ön, som är en populär utflyktsplats såväl sommar- som vintertid.
Eftersom Altappen ligger så nära, är det kanske lite för frestande att ge sig ut i dåligt väder. En av årets sista turer visar på det.
Vi hade tillbringat fredag natt i hamn och var inställda på att det knappast skulle bli någon tur överhuvudtaget. Vinden ven i masten, fast annars märktes det inte så mycket att det var kuling, för hamnen låg i lä för vinden. Tanken på en god grillmiddag i lä på Altappen var frestande. Det största problemet som vi såg, var att komma ut från y-bommen på vår båtplats. Vinden låg på rakt i sidan och Andante hade blivit mer vindkänslig sedan rullgenuan monterats på. Nu tar fören mer vind, vilket får henne att falla av. Vi skulle backa ut mot lä för att sedan styra upp mot vinden.
Hans stod i fören och försökte hålla en lina runt y-bommen, som skulle tvinga upp fören mot vinden. Jag gav gas och backade hårt, men så fort som vi var utanför bommen vred fören ner mot lä och hela ekipaget gled ner mot båtarna på en brygga längre ner. Jag gasade framåt, vred om ratten, gasade bakåt osv medan Hans tog spjärn mot den stora segelbåt, som vi landade mot. Som tur var hade den en ordentlig avbärarlist på aktern och led inte av vårt konstrande. Till slut lyckades vi i alla fall ta oss loss och komma iväg utan att det blev alltför stora skrapskador på skrovet.
Vi styrde ut ur hamnen och siktade mot Altappen. Där ute märktes vinden på ett annat sätt, även om det inte var någon fara med 16 meter per sekund rakt emot. Att det gick sakta var bara förståeligt speciellt med tanke på att viss motström råder just där. Men SÅ sakta. Jag tittade på loggen. 3 knop. 2,5 knop. 2, 1, 0 knop!! Vi började glida bakåt.
Det är i en sådan stund man välsignar det faktum att Paranten är en segelbåt! Seglen kom upp, och vi kunde sedan segla in till Altappens brygga.
Lätt skärrade tvingade jag ner min skeppare i vattnet för att kontrollera propellern. Den satt där, sa han. Alltså måste det ha varit den hårda vinden i kombination med strömmen, som medverkat till att vi inte gjort någon fart.
Plus att den relativt nya folding-propellern inte orkade ge samma driv som den fasta, betonade jag – och tog löfte om att nästa år skulle det sitta en fast propeller på båten. När man väl behöver ordentlig kraft, då måste det fungera.
Grillmiddagen blev precis så god som vi förväntat oss, och månen vakade över oss när vi slutligen kojade in. Återresan dagen därpå gick bra i lugn vind, men nog gick det väl ändå lite segt!
Nästkommande helg var den sista före upptagning. Vi seglade ut till klubbstugan, men när seglen togs ner visade det sig att vi knappt gjorde någon fart för motor. Nu insåg vi på allvar att något var fel.
När vi dagen efter en trevlig flaggstrykningsfest skulle ta oss in till staden, var vi inställda på att segla hela vägen i den lätta vinden. Det gick utmärkt till en början – tills vinden dog. Turligt nog hade segelsällskapets ordförande i klubbens snabba Bella uppmärksammat oss, där vi låg och guppade i stiltje och kom för att bogsera oss till upptagningsplatsen. Det blev ett ganska snöpligt slut på en annars fin seglingssäsong.
Det var med spänning vi spanade under kölen, när båten lyftes upp. Propellern satt snett. Tydligen hade det våldsamma gasandet med växling mellan fram och back lett till att propellern tagit stryk och nu slirade på sin axel. Limningen mellan ytter- och innerkona hade släppt och det var bara tur att vi inte tappat propellern helt.
Lärdom?? Tja. Det lär bli fler nätter i hamn fortsättningsvis!

Skärgårdsåret i norr
Det som för oss båtägare i första hand förknippas med skärgårdsliv är naturligtvis just själva båtaktiviteten. Längden på den eftertraktade båtsäsongen varierar beroende på var man bor i vårt långa land, och här i norr anses den väl inte vara alltför lång. Men om man älskar skärgårdsliv under sommarens månader, då gör man det också gärna under den andra delen av året – fast det innebär en annan typ av aktiviteter då.

Den sjunde maj går isen under Bergnäsbron. Naturligtvis kan inte naturen datumstämplas på detta sätt, men enligt mina egna statistiska observationer, är det ett datum som har sett denna företeelse ett flertal år. Isen som har legat tjock antar först en mörk, blöt ton för att sedan brytas isär och släppa upp det kalla älvvattnet. Det här sker först i det strömmande vattnet under nämnda bro, som markerar gränsen mellan Lule älv och den inre skär­gården. Sedan går det snabbt när stadsfjärdens vatten börjar komma fram allt mer.

Sjösättningsdags är det 20 maj, om man är riktigt sugen. Många dröjer en bit in i juni.
Kring månadsskiftet maj-juni kan man få uppleva riktigt varma dagar och eftersom båttrafiken är synnerligen gles då, har man många smultronställen för sig själv.

Juni och juli är så klart de stora båtmånaderna med evigt ljus. Eftersom solen bara är under horisonten en timme eller två kan man färdas i ljus under hela dygnet. Ett flertal tillfällen har man välsignat detta fenomen, när en plötslig vindkantring gett upphov till en snabb avfärd från en osäker ankarplats. Då är det bara att håva in ankaret och styra kosan till närmsta skyddade vik, utan att först behöva knappa in nödwaypoints och vara orolig för nät eller andra hinder i nattens mörker.

Flera gånger har man också legat inblåsta eller inåskade och inväntat ett mer gynnsamt väderläge för att äntligen få gå vidare. När väderförbättringen kommit framemot kvällen, har små barn nattats och själv har man företagit sig en nattsegling mot nytt mål – i fullt ljus. Det har varit en favorit för barnen, att få vakna upp på ett nytt ställe och se efter var man hamnat.

Nackdelen med den ljusa natten är, att det är ju så svårt att krypa till kojs ibland. Det guldskimrande skenet på öarnas träd från den lågt stående solen är ju så fantastiskt. Och väntar man uppe bara ett tag till så kan man betrakta den rosa horisonten där solklotet sakta höjer sig efter att som hastigast tagit sig ett dopp i havet. Det krävs grova gardiner då, för att stänga ute ljuset och kunna somna in.

I augusti börjar kvällarna bli mörkare igen. Det är skönt att lägga till vid någon av de sju öar i Luleå skärgård, där man har tillgång till en bastu. Här kan man hugga upp sin bastuved, som finns till förfogande åt båtfolket och elda upp en härlig fuktig värme, för att sen avsluta med ett dopp i viken utanför.

I september sänker sig skymningen snabbt, och de flesta tar upp båten. Nordliga höststormar kan orsaka problem med vattenståndet, och det har hänt att nivån sjunkit med en meter och då fått djupgående seglare i den relativt grunda hamnen att luta.
Om man inte har så brått upp, kan man mysa ganska ensam tryggt fastknuten i en läbrygga, med Wallas­värmaren brummande och ljuslyktor i ruffen. Trädens gulskimrande blad lyser upp omgivningen och vattnet brukar bli så klart, att man kan se botten.

I oktober står båtarna på land igen. Isläget i Bottenviken är inte av den karaktären att det lämpar sig att låta båten övervintra i havet. Det är bara en och annan större stålbåt, som lämnas kvar.
November och december är månader när skär­gårds­längtan får tillfredsställas med litteratur och fotoalbum. Det vi fått av ljus under sommaren jämnas ut med råge under dessa mörka månader. Den som behärskar lång­färds­skrid­skor kan få chans att njuta även då, efter att isarna frusit till men innan ett tjockt snötäcke hunnit lägga sig.

I januari kommer snöskotrarna fram, för dem som äger sådana. Det körs kors och tvärs över isarna, och just där och då stör de ju inte omgivningen allt för mycket. Sen, även om man inte älskar dessa vrålmonster, får man ju medge att de spår som de lämnar efter sina mattor, är väl lämpade för skidturerna under de underbara vår­måna­derna.

I februari, men kanske allra mest i mars och april, bjuder skärgårdsisarna på upplevelser som inte är långt ifrån båtlivets fröjder.
Att spänna på sig turskidorna och staka ut i det gnistrande vita med vårsolens strålar i ansiktet ger en livsglädje, som man måste uppleva. Det är roligt att skida ut till klubbstugan och duka fram matsäcken på den uppdragna bryggan och sitta där i solen och drömma om nästa gång man lägger till där. Nu går det väldigt bra att stå ut med den torra perioden, och man vet att när flödvattnet börjar ta över skidspåren, då är det snart dags att lyfta på presenningen igen.

Text och foton:
Lena Kempén
P 59 Andante
Luleå



Mörkret har kommit


Skärgård längst i norr


Seskarö


Just under Seskaröbron


Parant i paradiset — Haparanda Sandskär.


Den bästa badplatsen


Haparanda Sandskär


Malören


Malörens norra, stenfyllda hamn. P59 Andante på svaj utanför.


Andante i Rödkallens hamn


Utsikt från Fyrhotellet på Rödkallen


Rödkallen, midnattsol

 
Natthamn Inre Mörögrund, Andante och en Fenix


Stiltje på Bottenhavet


Tärnettholmarna: lugnet före stormen


Oljetrycksgivaren, provisoriskt reparerad



Vinter


Maj, vårrustning


Midsommarnatt


Härlig högsommar


Hösten är här


Lövskär är vår hemmahamn


Natt på Altappen. Månen hänger över Lövskär


Snöpligt slut på säsongen

Flera fina bilder från Rödkallen hittar ni på www.batlivlulea.nu/oar/rodkallen och på mer om Rödkallen