Min båt är den minsta relativt stora båt som tänkas kan - och den är väldigt kul att segla.
Min båt måste vara ganska liten för att i alla lägen kunna hanteras av mig själv under de ensamseglingar, som i takt med familjens naturliga strukturomvandling, blivit allt vanligare.
Och samtidigt tillräckligt stor för att ändå kunna hysa den familj om 4 som trots allt sammanstrålar för gemenskap och nöje till sjöss, då och då.
För att någorlunda motsvara min och min hustru Peggys tilltagande bekvämlighet så har Peggy, dvs båten i det här sammanhanget, utrustats med ett hyggligt kök, kyl, värme, toalett, telefon, belysning...och naturligtvis en effektiv och lätthanterlig rigg och en rejäl motor.
En rejäl motor för att jag ska kunna utnyttja de få lediga stunderna så effektivt som möjligt. Jag vill kunna gå ut en fredagskväll efter jobbet och finna en mysig natthamn därute, där man egentligen borde leva, även om det råkar vara stillt eller busigt vid tillfället.
Är det, busigt, blött och kallt, så vill jag kunna sitta varmt och skönt under kapell och bakom vindruta medan jag njuter av Beethoven och dunket från dieseln och allmänt mår så där oförskämt bra.
När jag seglar så måste det kännas som det naturliga och viktigaste färdsättet. Motorn är en viktig reservkraft för mig, och inget annat.
Min båt kan aldrig bli den vassaste seglaren på fjärden, men den får inte kännas drögig. Den måste vara rolig att segla, gärna gå bättre än genomsnittet segelbåtar av samma storlek.
Är det här omöjliga egenskaper att förena i en motorseglare? Ja, i de flesta, tveklöst, men ...
Ja, i Paranten tyckte jag mig faktiskt ana en del av förutsättningarna; disposition och storlek, men framförallt de överraskande fina linjerna under vattenlinjen - här måste det finnas en seglingspotential!
Jag bestämde mig djärvt, och till omvärldens bestörtning, att försöka förverkliga mina fantasier.
Och med någon möda och lite besvär, men framför allt tack vare en klok och utomordentligt kunnig varvsägare, Åke Olsson Tynningö Båtvarv, som genom alla om- och tillbyggnaden förvaltat och sållat bland mina många gånger tokiga ideer, så har syntesen, Peggy, kommit att överträffa mina vildaste förhoppningar.
Hon är bekväm och lätthanterlig och i mina ögon vacker - mycket vackrare än originalet.
Och framför allt! - hon har fått helt nya egenskaper.
Efter att från början varit ohjälpligt sist vid alla klubb- och kompisseglingar, så seglar hon nu gärna ifrån de Maxi 84, 87 och också 95or, Fenix och Compisar som hon tidigare "häcklats" från.
Det känns bra - tro mig!
Peggys nya data:
Löa 8.40 m Med peke 9.10 m
Lvl 7.30 m
Dpl 3000 kg
Sar 45.0 m²
I det följande framgår vad som under en 10-års-period, utan att direkt ruinera redaren, förvandlat ankungen Parant till (tja, nästan i alla fall) svanen PEGGY!
Skrov
Peggy har begåvats med en ny "häck". En välsvarvad "fransk" s.k. negativ akter med ett teakklätt inbyggt steg, djupt och brett nog för att utgöra en bekväm plattform för fiske, solbad och andra nyttigheter.
I steget finns en lucka som leder till en ganska stor volym mellan "gamla" akterspegeln och akterkanten av den nya. Det här är ett bra utrymme för de soppåsar som inte ryms i pentryt, mellan hamnarna.
Självklart ingår en fällbar badstege i arrangemanget.
Den nya fransyska aktern är mycket lyckat integrerad i skrovet och följer, eller snarare, fullföljer, de redan vackra linjerna utan synbara skarvar eller liknande. I samband med ombyggnaden lät jag dessutom måla om skrovet från den gröna färg jag något tröttnat på till vitt med röd snobbrand och bälte.
Linjerna under vattenlinjen inklusive skäddan turades ut till en harmonisk och strömningsriktig övergång i den nya aktern.
Skrovets totallängd förlängdes med ca 80 cm och vattenlinjen med motsvarande ca 60 cm.
Modifieringen har gjort Peggy bekvämare och framför allt ökat fart och balans.
Propeller: folding-Volvo-original.Kunde förmodligen ha något större bladarea eller stigning. Ger nu lätt 2600 rpm med 23 hkr.För övrigt inga synpunkter - fungerar bra.
Som kommer att framgå under punkten rigg, så har den ökats en hel del på PEGGY, vilket delvis kompenserats genom att en utvändig ballast om ca 120 kg bly monterats som en bulb på den befintliga kölen.
Rigg
Jag insåg tidigt att Paranten var skamligt underriggad och att nånting radikalt måste göras om jag skulle kunna få fart på madamen. Jag började med att ta kontakt med Ejnar Ohlson för att få råd. Han bekräftade underriggningen men hade för övrigt inga råd.
Bättre tur med Peder Cederschiöld, Royal Sail, som var rigg- och segelkonsult åt Fisksätra under Parant-epoken. Peder blev entusiastisk och berättade att han experimenterat och fått bra fart på en Parant med en ny större rigg. På Fisksätra kallade man det här ekipaget för "PARANT/TURBO"! Peder berättade också att det fanns en tokfan till som var långt inne på mina ideer och redan seglade med en ny skräddarsydd hottad rigg.
Ja, denne andra tokfan var naturligtvis den gode Martin Wahlsten som jag lärt känna väl sedan dess och stulit flera goda ideer ifrån.
Min nya rigg kom att bygga på en Scampi-mast och bom som jag lyckades komma över nästan nytt till bra pris samtidigt som jag lyckades sälja originalriggen till den ende spekulanten till ett bättre pris..
Efterhand kompletterades riggen med ett peke på 80 cmför att förbättra balansen totalt, öka spalteffekten, tillåta större försegel och göra landgången bekvämare (Paranten har ju så korta överhäng).
Originalpulpiten gjordes om litegrand och flyttades fram i rätt position och det, i förening med pekets stora bredd, gör den passagen utomordentligt bekväm.
För att få en efffektiv skotning av storseglet monterades en ny skotbalk på sittrumssargens akterkant, formad efter den svaga rundningen, samt ett blockarrangemang med stor verkningsgrad. Det hela nås bekvämt av rorsman och är synnerligen effektivt. När kapellet ska upp flyttas skotet blixtsnabbt till akterpulpit tack vare ett kraftigt snabbschackel.
Kicken är en konstruktion från Västkusten som hanteras från sittbrunnen via en ändlös lina och förmår hålla bommen i exakt önskad position. Den ersätter därmed också dirken och är överhuvudtaget enkel och bekväm att sköta.