Glapp i ratten? |
Paranten har styrning både med ratt och med rorkult. Rattstyrningen är lätt att koppla bort när man vill styra enbart med rorkulten och ha maximal roderkänsla. Men rattstyrningen har många fördelar i andra sammanhang. Tyvärr kan man med åren drabbas av stigande glapp i ratten. Här är några tips om hur man kan minska ett besvärande glapp.
|
Var uppstår glappet? Det finns en rad punkter, där mekaniskt slitage kan ge oönskat glapp. Börja att kolla akterifrån för att fastställa vad som kan göras.
Glapp i rodret, som gör att styrarmen måste övervinna sådant glapp vid varje rörelse fram och åter, är en typ av glapp som styrmekanismen inte kan lastas för. Sådant kollar man bäst med båten på land. Ta tag i underkanten på rodret och känn efter om det finns glapp i sidled. I så fall är det vanligen undre roderlagret som behöver renoveras. Håll sedan själva rodret stilla (enklast med hjälp av en person på marken) och rör på rorkulten. Oftast kan man både känna och se om det finns glapp i övre lagret. Lagerglapp bör man helst reparera, eftersom det ger dålig roderkänsla när man styr med rorkulten, förutom att det bidrar till glapp i ratten.
Wirehöljets infästningar både vid rodret och vid ratten är andra punkter att kontrollera.
Ett vanligt fel är att höljet inte sitter riktigt fast, utan rör sig ett litet stycke fram och åter innan wiren drar eller skjuter på hjärtstockens arm. Det ger ofelbart glapp i ratten, som genom rattutväxlingen kan bli rätt stort. Tag av beslagshalvorna - de kanske behöver målas? - och förbered för användning av kraftigare skruv.
Enklast är att välja något grövre rostfri träskruv och fästa beslaget på nytt. Men det kan ju med tiden riskera att lossna igen. Man kan överväga att gänga in skruv i fästklacken, för att sedan kunna dra åt beslaget med muttrar. För att få tillräckligt grova gängor i klackens plast och trä får man dock gå upp i dimension, förslagsvis till 10 mm. Man får då förstora fästhålen i beslaget något, men det finns det gods nog till.
Styrväxeln Ofta kan man undgå att behöva ta isär styrväxeln bakom ratten. Men man bör kontrollera hur wiren löper genom styrväxeln och ut igen. Då kan man behöva ta av ratten och lossa styrväxeln, utan att dela på den.. Kolla först om det är avsevärt glapp i rattlagret, såväl axiellt och radiellt.
Förhoppningsvis har man nu fått ner glappet i ratten till låg nivå. Skulle fortfarande för stort glapp vara kvar, är styrväxeln förmodligen så sliten att man måste skaffa en ny. Det kan dock medföra en del tillpassningsjobb och byte av ändbeslag till wirehöljet. I västa fall får även wiredelen bytas. Det beror till slut på möjligheten att hitta reservdelar eller ombyggnadsdelar.
Inne i styrväxeln sitter ett stort hjul. På framsidan, som vetter mot ratten, finns invändiga kuggar. Ett litet kugghjul på rattens axel vrider runt det stora hjulet . Till vänster ses det stora hjulet från andra sidan. Där ser man en räfflad bana. Runt denna bana ligger wiren spänd och skjuts alltså fram- och tillbaka (dvs. in och ut ur styrväxeln) när det stora hjulet vrids runt. P H Kongstad
|
Akterbeslaget satt löst, vilket omedelbart ger glapp i rattstyrningen.
Ratten avtagen: man ser axel med kona och kil. Just bakom konan skymtar man en fjäderbricka i ett spår. Där bakom ligger en slitbricka av plast. Brickan kan bytas mot en tjockare om man har axiellt glapp i ratten, som man vill ta bort. Man ser också tre bultändar med muttrar som håller fast den bakomliggande styrväxlen.
Hela styrväxeln, typ Morse Mark II. Wiren akterifrån i sitt hölje kommer in i styrväxln i nedre delen och löper ut igen i övre delen, och vi ser där själva wiren frilagd (den ligger vanligen i ett kort rör). Wiren är omspunnen med en grov tråd, och wiren dras runt på utsidan av det större hjulet inne i styrhuset. Wireänden rör sig alltså ut och in ur den övre delen av styrväxeln.
|