Se framåt! |
Öresund, där vi har vår hemmahamn, anses av många vara ett av världens livligast trafikerade farvatten. Alla staterna kring Östersjön skall ju ut och in den här vägen. Man får se upp. Har man upplevt att en upphinnande fraktbåt plötsligt och utan anledning ändrar kurs, styr rakt mot en och hotar sänka segelbåt med man och allt, om man inte snabbt styr rakt at sidan, då lär man sig att hålla utkik. Ser man sedan med hjärtat i halsgropen den stora båten passera tätt inpå, utan en enda man på bryggan, då kan även en flegmatisk skåning bli urförbannad.
Jag har Iänge saknat att kunna se föröver inifrån ruffen. Mest under gång förstås, men också vid kaj, när man hör dånet av någon som bankar på förstaget. Ar det hamnkaptenen som tänker plundra skeppskassan eller månne någon mera välkommen gäst på väg ombord?
Alltnog, efter mycken vånda beslöt jag mig för att göra något åt saken och inköpte 1 st Lewmar Portlight, size 1(nov. 2003 = nr 4930-916 hos Hjertmans, pris 1.120:-). Jag valde ett icke öppningsbart, för att inte utmana ödet med framtida otätheter. Jag vågade inte heller köpa något billigare än Lewmar, trots att det var dyrt.
Värst var att besluta sig för att såga hål i båten. Tanken var att sätta in detta "fönster" mitt på rufftakets sneda lutning framåt. Skulle jag försvaga rufftaket för mycket? Skulle jag få det att passa, skulle det hålla tätt?
Nu har vi seglat med denna utsikt framåt under åtskilliga somrar. Det har blivit snyggt, inte en droppe vatten har trängt in, varken vid överbrytande sjö, eller i full fart framåt för motor i häftigaste slagregn. Vi är mycket nöjda.
Klipp ut en mall, rita noga utanpå rufftaket
Från mitten räknat ut till ramens kant uppmättes rundningen till 10 mm. Det ansåg jag skulle vara möjligt att ordna, och började borra håll för att komma ned med en sticksåg och såga ut "fönsteröppningen".
Tätheten hänger på mellanramen.
Fastskruvning från insidan.
När Sikaflexen torkat, skär man bort eventuella sådana bitar som pressats ut och sedan trycker man på en medfö1jande gulvit maskeringsram på insidan, som effektivt och snyggt dö1jer hopskruvningen. Allt är klart!
Nå, hur blev det?
En oväntad fördel var det goda ljusinsläppet. Nu är det mycket lättare att se in i den annars så mörka garderoben. På grund av lutningen bakåt blir det också rätt ofta solsken in i ruffen, vilket lyser upp betydligt och är trivsamt.
När det blir läggningsdags kan man vilja slippa insyn. Ett Lewmar Portlight är knappast något som passar särskilt bra ihop med gardiner. Jag tog helt enkelt ett stycke skumplast, av samma typ som användes till s.k. liggunderlag, och skar till en bit som passar lite styvt mot rutan från insidan. Den sitter kvar när man tryckt dit biten, och på dagen ligger skumplastbiten på garderobstaket.
Frånsett att ta mått och skaffa material kan hela arbetet utföras på en dag, och nästa dag (sommartid) är Sikaflexen rimligt torr.
Projektet rekommenderas, vi tycker att det blivit en väsentlig förbättring, både i säkerhet och i komfort.
P-H Kongstad, Parant nr 2 "Anna Lejon"
|
| Ett Lewmar Portligth består av tre delar: 1) Ytterram med glas. 2) Innerram med skruv, som inifrån håller samman paketet. 3) Maskeringsram i ljus plast, som inifrån trycks på och sitter med kardborrtejp. Hålet uppsågat: utifrån Hålet uppsågat: inifrån. Lämpligt att måla sågkanterna t.ex. med vit täckfärg, för att skydda balsaträet från eventuell fukt. Här ses ytterram med glas ovanpå den speciella mellanramen (markerad i gult). Ytterram och innerram skruvas fast i varandra med 12 rostfria skruvar som passar i yterramens gängade hål. Skruvarna dras inifrån och går just intill kanterna på det uppsågade hålet. Gör ett prov först innan tätningsmedel anbringas, och justera därvid längden på skruvarna. Den särskilt tillverkade mellanramen samt Lewmar ytterram med glas sätts med Sikaflex och skruvas samman inifrån. Sikaflexen skall ses tränga ut runt om, som på bilden ovan. Stelnad utstickande Sikaflex skärs rent med brytkniv. Färdigt montage inifrån, med maskeringsramen av plast tryckt på plats. Färdigt montage utifrån, före riggning. |