Flytande skotpunkt |
Försegel
Paranten har som bekant ganska långa skotskenor för genuan. Under segling behöver man ofta flytta skotpunkten ett litet stycke för att få förseglet att stå optimalt. Att ge sig fram, stå på det trånga skarndäcket, hänga med ena armen om sidovanten, och söka lyfta och dra i knoppen på travaren och till slut lyckas skjuta den i önskad riktning, - det kan vara nog så besvärligt. Känns situationen igen? Ofta behöver man släppa ut seglet avsevärt för att trycket skall lätta så pass att man orkar flytta skotpunkten. Det kan ge en hel del oönskat fladder, innan man hinner tillbaka och skotar hem. Man kan förstås byta de långa skotskenorna till modernare, med tillhörande skotvagn etc, för flytande skotpunkt. Det är inte billigt. En blick på de oräkneligt många skruvar som våra skotskenor är fästa med, kom mig att avstå. Kaj Pergament skrev redan för åtskilliga år sedan om hur han en kväll i all hast fixade till flytande skotpunkter för genuan, och att det blev så bra, att han behöll kontruktionen. Jag beslöt att använda idén och fick det hela klart till sjösättningen 1994. Det blev omedelbar succé och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till den gamla ordningen. Arbetet bestod i att såga ut en liten hållare och att montera en clamcleat på vardera sidan. Enkelt och billigt. Så här gör man: 1) Travaren på skotskenan måste kunna glida fritt. Genom att lyfta upp dragknoppen och montera en liten slangklämma därunder får man på ett enkelt sätt fri rörlighet fram och åter. 2) I sidovantens bakre fästpunkt i däcket fäster man ett vanligt enkelblock med en schackel. Det stör inte vantskruven till sidovantet. 3) Man tillverkar en liten hållare (se bild) i vilken man kan sätta 4 ting: Upptill=skotblocket. Nedtill=schackel till skotskenans travare. Framåt och bakåt=schacklar till en lina. 4) Nu fäster man linan i den framåtriktade schackeln, går fram och genom det nyinsatta blocket, går tillbaka till inom räckhåll från sittbrunnen och till slut framåt igen till travarens bakåtriktade block. Se illustrationer! Det kan vara lämpligt att fästa en clamcleat nere på däcket, ett litet stycke framför skotvinschen. Här nedan mått och utseende på den lilla hållare, som behövs på vardera sidan. Materialet kan vara rostfritt, mässing eller aluminium. Jag valde aluminium, eftersom det är lättarbetat, och tog till godstjockleken 8 mm, för att vara rimligt säker på att det skulle hålla. Det har det också gjort i många år, också i rejält hårt väder. Bilderna till höger visar hur hållarna ser ut idag. - Bågfil, borr och lämplig fil är allt som behövs. Några schacklar får man köpa, och två block, om man inte har några gamla liggande.
|
|
|