Byta skrovgenomföringar |
Med åldern kommer krämporna... Nu gäller det alla Parantens skrovgenomföringar (de är rätt många!). Om man hade särskilda kvalitetskrav på den tiden Paranterna byggdes beträffande korrosionsbeständighet, det vet vi tyvärr inte. Men idag skall en skrovgenomföring vara antingen av rostfritt material AISI316 eller avzinkningsfri mässing enligt CE-norm CW602N. Det skrivs en hel del på Internet om problemet. Man nämner exempel på båtar som legat vid kaj och bara sjunkit. En av våra medlemmar fick halva beslaget i handen när han skulle vrida på en kulventil! Tur att Paranten stod på land. Mässing består som bekant av koppar och zink, hopsmälta i vissa proportioner till en legering. Vill man kolla att en genomföring är frisk kan man göra en kraftig repa på utsidan av beslaget. Då skall ren mässing lysa fram. Kopparartad färgton anger att alltför mycket zink frätts bort. Byt omedelbart! Anfrätta mässingsbeslag kan bli sköra och ha svårt att klara vibrationer. En vanlig bov i dramat är galvaniska strömmar. Många bryr sig inte om att stänga av plus och minus på batterisidan, utan lämnar båten med spänningen på. De lever farligt. Vidare: ladda inte batterier med en enkel bensinstationsladdare när båten ligger i sjön. Skaffa snabbkopplade kablskor typ Quick-Power till alla båtens ackumulatorer, och lossa både plus- och minuspol på den ackumulator du laddar. En av våra medlemmar, en både händig och kunnig person, har beskrivit hur han bytt beslagen till länsarna. I hans Parant sitter genomföringarna framför motorn, på tidiga Paranter sitter utloppen akter om motorn. |
Byte av skrovgenomföringar: sammanfattning
När allt ser ut att bli åldrat trots att det fungerar fick vi klart för oss att det var
dags att byta de gamla genornföringarna och tillhörande ventiler samt slang till
självlänsarna till sittbrunnen.
|
Bild 1: Genomföring som skall tas bort. Kör med vinkelslip som de gröna strecken visar.
|