POD GeHå värmare |
Varmt och skönt under däck? Ja, vid kallt väder är behovet stort att kunna komma ned under däck och värma sig. Regnvåta kläder kan behöva torkas, och det sker bäst i torr värme. Helst skall båtvärmaren kunna vara igång även under segling, och inte dra någon ström. Harald Godtfred Bjørnerud, vår medlem i Trondheim installerade en POD GeHå värmekamin, som ger vattenburen värme i båten. Den har inga rörliga delar och drar ingen ström. |
Som en fotogenlykta POD-värmaren är egentligen en förvuxen fotogenlykta som värmer vatten i en värmeväxlare. Det varma vattnet skickas runt till värmeelement i båten, och det fungerar med självcirkulation, utan behov av el.
En radiator monterades på skrovsidan under bordet i dinetten. Denna typen av värmeelement gör det lättare att använda sig av självcirkulation och slippa cirkulationspump. Vattnet cirkulerar själv när det leds in i radiatorn upptill och leds ut nedtill i returledningen till värmeväxlaren. Självcirkulation bygger på en skillnad i höjd mellan insläpp upptill och utsläpp nedtill i radiatorn. Monterar man i stället konvektorer kan dessa ofta vara lättare att placera, men då får man räkna med att det kan behövas en cirkulationspump och därmed givetvis elförbrukning.
| Så här kopplas värmesystemet. Detaljerad beskrivning finns på PODs hemsida Vattenburen värme.
|
|
Värmaren sitter fäst mot en värmesäker platta. Den monterades för om maststöttan, och skorstenen kunde fästas längs maströret och mynna ut på däck strax för om masten. Strax under rufftaket lämnar skorstensröret maststöttan och går till en genomföring genom rufftaket. Genomföringen har både ett dragskydd på insidan och en avgashuv på utsidan. Avgashuven på däcket.
Enkel installation
Effekt och bränsleekonomi
|
Värme i överskott "Ovnen er svenskprodusert og er av merket POD GeHå. Det er et rimelig og godt alternativ. Den har små dimensjoner, har lav utvendig temperatur fordi den har vannvarmeslynge. Jeg la opp rør inne i benken og monterte en liten radiator i babord side under bordet. Anlegget fungerer med egensirkulasjon. Det geniale med ovnen er at det er en vekebrenner. Den fungerer utmerket i grov sjø fordi parafinen ikke kan renne over slik som i en pottebrenner. Ellers kan tanken og brenneren lett tas ut, slik at jeg kan fylle tanken utenfor båten eller ute på dekk. Da unngår man parafinsøl inne . Ovnen brenner ca ett døgn på en fylling som er 2 liter. Ovnen ble brukt før påske i skikkelig ruskevær. Jeg skulle da seile båten ut til vårt landsted. Jeg brukte 13 timer på turen og hadde sjø over dekk mange ganger. Ovnen brant like fint til tross for dette.
Harald Godtfred Bjørnerud, Parant 42 "Flickan"
|