Våtslipa fram glansen

Våtslipning eller kemi? I stället för att jobba med rubbing och polish kan man våtslipa fram glansen på sin gelcoat!

Det låter kanske farligt - men det finns en metod som gör det möjligt. Mirka Slipmaterial AB i Karlstad är specialister på bl.a. hög­glans­polering. De har en särskild websida där man visar hur det går till att polera fram glansen på din båt. Klicka på Abralon och välj sidan "Polera båten med Abralon",
Sliprondellerna, som kallas Abralon-rondeller, är extremt finkorniga. Jämfört med våtslippapper 600 har dessa rondeller betydligt finare korn, nämligen 2000 (finare än vanlig rubbing) och 4000, för glanspolering.
De har filtbaksida, som självhäftar mot en excenterslips kardborryta.
Vi provade på en bit av friborden som var rätt oxiderad. Vatten sprutades hela tiden på ytan med en blomsterspruta och så körde vi en rätt kort stund med 2000-rondellen, utan att trycka hårt. Ytan fick torka och såg ut som om vi gnuggat med rubbingpasta. Efter avtorkning körde vi på samma sätt med 4000-rondellen, och nu kom samma högglans fram som när vi brukat jobba med polish fast med mindre grönt pigment på polertrasan. Efter avtorkning hade vi en fräsch yta som fick skyddas på vanligt sätt med vax. Vi använder Skandinaviskt Hårdvax, som är tunnflytande, och som efter torkning är lätt att torka rent och som ger en skyddad, glansig yta.

  
1 sats Abralon-diskar = 2 st.


Från vänster: 1)Ytan före försöket 2)efter "rubbing" med 2000 3)avtorkad, "rubbad" yta. 4)efter polering med 4000 5)avtorkad glansig yta 6)skyddad med vax. (obs! båten är faktiskt olivgrön!)

Omdöme om enbart Anbralon: Det är svårt att bedöma resultatet av bildraden ovan, men i verkligheten tyckte vi att vi fick ungefär samma glans som vi brukar få med kraftigt gnuggande med rubbing och därefter med polish. Dessutom slapp vi att köpa dessa preparat. Pengarna gick i stället till rondellerna. De säljs i vanliga båt­till­behörsaffärer. En paket med en rondell av varje kostade 75:- och till en Parant bedömde säljaren att det skulle behövas två paket, men vi fann att det inte var tillräckligt.

Extra finkornigt slippapper går också bra - till ett helt annat pris.
Leverantörer till billackerare har finkornigare våtslippapper än som finns på byggmarknader. Colormix i Malmö har slippapper i finlek 1500 och 2500. Ett ark kostar 5-6 kronor och man får ut tre slippapper till en vanlig "darr"slipmaskin med rektangulär yta. Ett ark = tre slippapper räcker till en hel Parant-sida! Tala om prisskillnad.

Medlemmarna i Malmö körde med dessa två typer och fick bättre resultat än de haft någonsin tidigare.

För egen del körde vi med en variant:
1) Våtslipning med 2500 papper.
En person slipar med en vanlig enkel slipmaskin med fyrkantig yta som darrar. En annan person sprutar rent vatten på slipstället, såväl under slipningen som efteråt. Blomsterspruta eller trädgårdsspruta går bra, det räcker med en dimma av vatten. Men det får inte blir torrt! Generöst med vatten! Att spola av slipet omedelbart är viktigt, annars kan det bli tyngre att polera bort om man väntar till det torkat in.
Vi fick bort all trafikfilm och gammal flammighet försvann.
2) Polering med Abralon 4000.
Nu blev det skifte till excenterslip, eftersom Abralon säljs i rondeller med kardborrfäste. Fortfarande samma vattenbesprutning. När all grön gelcoat behandlats och torkats av hade vi en jämn, men lite matt yta.
3) Vaxning
En sådan yta måste förstås skyddas med vax. Till vår glädje kom det plötsligt fram en riktig fin högglans. Se bilden med tidningen. Kan man läsa tidningen i spegelbilden, i varje fall alla rubriker (spegelvända förstås) så tyckte vi att vi kunde vara helt nöjda.
Det kan nämnas att vår Parant har nr 2, är ganska sliten och är möjligen den äldsta av alla. Vi har seglat runt VDO-loggen några gånger under 25 år. Dessutom är Paranterna 2 och 3 olivgröna (varvet fick en felaktig färgleverans). Så vi har inte ett läge där hög finish är självklar. Men det fick vi nu, när det gäller gelcoaten!

Hur gick det sedan? Höll glansen?
Här är en bild från upptagningsdagen i september 2006. Vid vår kajplats ligger båten i rakt nordsydlig riktning och babordssidan således mot väster. Sommaren 2006 har varit en hård test: Lång värmebölja i juli, då vi seglade längs hela västkusten och sedan över 260 mm regn i augusti, då båten låg stilla i hamn. Vi blev förvånade när båten togs upp 13 sept och vi såg att så mycket av den goda glansen fanns kvar.

Sammanfattning
Det var mycket mindre ansträngande för armar och axlar att arbeta på det här sättet. Dessutom gick det fortare, och glansen höll bättre. Vi kommer att fortsätta med metoden.

P-H Kongstad

  
Läsa tidning i spegelbilden!


Fin glans kvar vid höstupptagningen.


Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan