Välja vax

Ju äldre båten blir, desto mer bekymrar man sig för en allt mattare och repad gelcoat. Åtminstone i vårsolens skarpa sken, när det blir dags med polering och vaxning. Skall det gå att få en hyggligt blank och fin yta, som håller? En del beror faktiskt på vilket vax man väljer.


Massor av tester
Vaxer för bilar och båtar testas då och då i TV och tidningar. Bekymret är att de sällan kommer till samma resultat.

Till vår Parant har vi hittills använt flera av de stora märkena poleringsmedel och vaxer för bil och för båt. Någon stor skillnad har vi inte märkt. Redan efter några veckor i vattnet har våra skrovsidor sett nästan lika trista ut som före allt gnidandet på våren.
Så tittade vi händelsevis på en jämförelse av olika vaxer i TV-programmet Plus den 22/4 2002. Här visade det sig att några av de kända märkena som vi brukat använda, placerade sig bland de sämre.

Därför beslöts vi att välja bland programmets vinnare. Flera produkter fick betyget "Mycket bra" men kunde vara tungarbetat, ställa olika krav på förbehandling, och vara olika bra efter tvätt.

Vi vill förstås ha ett vax som är lättarbetat, med hög och hållbar glans.

Valet
Efter en del funderande stannade vi för Lahega och Autosmart. Eftersom vår gelcoat är halvmatt och repig beslöt vi att grundpolera först.

All grön gelcoat på skrovsidorna rubbades för hand med "Lahega Rubbing Medium 15". Det var ett rätt tungt arbete, som rubbing brukar vara. Enligt bruksanvisningen räcker detta, och man kan därefter vaxa direkt.

Här ville vi jämföra två olika vaxer: Lahega Hårdvax 35 (flytande) samt Autosmart Polish flytande hårdvax.

Lahega lyckades vi finna, efter en del letande, i förpackning om 1 liter. Autosmart, som säljs bl.a. av Clas Ohlson, var dyrare och för-packningen innehöll endast 275 ml (men den räckte till hela skrovet).

Vid vaxningen valde vi styrbordssidan för Lahega och babordssidan för Autosmart.
Med många års erfarenhet av handgnidande, olika typer av putstrasor samt användning av polermaskin har vi rätt klart för oss vad som är lättarbetat och vad som är tungt. Vi fann stor skillnad mellan de två valda vaxerna i detta avseendet. Lahega vaxet var typiskt tungarbetat medan Autosmart var ovanligt lättarbetat. Båda båtsidorna blev fina, med bra glans. Dock kunde man konstatera att Autosmartsidan hade lite högre glans. Arbetet var klart den 5 maj.

Solig sommar!
Under den varma och soliga sommaren 2002 behöll båda sidorna glansen ganska bra. Så kom upptagningen i mitten av september och väl på land, efter vanlig vattentvätt, kunde vi besiktiga och jämföra båtsidorna. Det var en betydligt trevligare syn än mängden havstulpaner under vattenlinjen, till följd av den nya, svaga bottenfärgen.

Vi kunde fortfarande konstatera att Auto-smarts babordssida visade en viss glans, klart högre än styrbordssidans Lahega, som såg ut som båtsidor brukar göra på hösten.

Så till frågan om det egentligen fanns något vax kvar på skrovsidorna. Det kan man enkelt undersöka med vanligt vatten, som man duschar på lite lätt med en vanligt spray-flaska. Innan man duschar på för mycket blir vattnet kvar på vaxytan som tusentals små enskilda droppar. Om man som jämförelse avfettar en liten yta bredvid, rinner duschvattnet omedelbart nedåt i floder.

  
Lahega rubbing och vax


Autosmart Skandinaviskt Hårdvax, säljs av Clas Ohlson.


Båda sidorna hade vaxet kvar


Avfettad yta som jämförelse.

Bilderna visar att det fanns gott om vax kvar på båda sidor, men slutsumman för vår del blev att i fortsättningen köra med Autosmart Polish och Hårdvax - till dess att vi får tag på ännu bättre produkter. Skälet till att vi åter köpt en förpackning Autosmart inför årets arbete är enkelt: Lättarbetat, håller glansen bäst av vad vi provat de senaste 20 åren.
Stora prisskillnader
Vad man får betala beror mycket på var man handlar. Vi fann t.ex. i maj 2004 att en förpackning kostar 139:- på Micro men endast 89:- hos Clas Ohlson!


P H Kongstad
Parant nr 2, Anna Lejon.


Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan