Välja vax |
Ju äldre båten blir, desto mer bekymrar man sig för en allt mattare och repad gelcoat. Åtminstone i vårsolens skarpa sken, när det blir dags med polering och vaxning. Skall det gå att få en hyggligt blank och fin yta, som håller? En del beror faktiskt på vilket vax man väljer. |
Massor av tester
Till vår Parant har vi hittills använt flera av de stora märkena poleringsmedel och vaxer för bil och för båt. Någon stor skillnad har vi inte märkt. Redan efter några veckor i vattnet har våra skrovsidor sett nästan lika trista ut som före allt gnidandet på våren. Därför beslöts vi att välja bland programmets vinnare. Flera produkter fick betyget "Mycket bra" men kunde vara tungarbetat, ställa olika krav på förbehandling, och vara olika bra efter tvätt. Vi vill förstås ha ett vax som är lättarbetat, med hög och hållbar glans.
Valet All grön gelcoat på skrovsidorna rubbades för hand med "Lahega Rubbing Medium 15". Det var ett rätt tungt arbete, som rubbing brukar vara. Enligt bruksanvisningen räcker detta, och man kan därefter vaxa direkt. Här ville vi jämföra två olika vaxer: Lahega Hårdvax 35 (flytande) samt Autosmart Polish flytande hårdvax. Lahega lyckades vi finna, efter en del letande, i förpackning om 1 liter. Autosmart, som säljs bl.a. av Clas Ohlson, var dyrare och för-packningen innehöll endast 275 ml (men den räckte till hela skrovet).
Vid vaxningen valde vi styrbordssidan för Lahega och babordssidan för Autosmart.
Solig sommar! Vi kunde fortfarande konstatera att Auto-smarts babordssida visade en viss glans, klart högre än styrbordssidans Lahega, som såg ut som båtsidor brukar göra på hösten. Så till frågan om det egentligen fanns något vax kvar på skrovsidorna. Det kan man enkelt undersöka med vanligt vatten, som man duschar på lite lätt med en vanligt spray-flaska. Innan man duschar på för mycket blir vattnet kvar på vaxytan som tusentals små enskilda droppar. Om man som jämförelse avfettar en liten yta bredvid, rinner duschvattnet omedelbart nedåt i floder.
|
Lahega rubbing och vax
|
P H Kongstad
Parant nr 2, Anna Lejon.