Byte från MD 6A, 10 hk, till Yanmar 2GM20F, 18 hk.

Att byta hela motorpaketet, inkl S-drev - är det lönt? Javisst, en Parant med ny motor bör rimligen hålla så länge du har båt. Att ha en ny, tyst och tillräckligt stark motor är värt en stor del av priset. Båtens värde stiger - det är alltid efterfrågan på Paranter med bra motor.
En av våra medlemmar, Jerzy Groblewski med Parant nr 34 Ami, bytte motor och drev 2003 och redovisar nu, året efter, hur det gick till, vad det kostade och vad resultatet blev.
Det blev en stor framgång och ett riktigt lyft för både båt och besättning!

Det viktiga valet
Vi hade den svagare motorvarianten i vår Parant, MD6A på 10hk med det ursprungliga 100S drevet. Det var ingen vits att renovera en MD6A, om man ville uppgradera båten till lite starkare motor.
Jag funderade på att köpa en renoverad MD11. Eller skulle man hellre byta till ny? Ett svårt beslut. Jag valde att byta till ett helt nytt motorpaket, både motor och S-drev.
Efter konsultation med Volvo Penta och Yanmar blev det klart att i båda fallen måste en ny motorbädd plastas in.
Jag tog därför kontakt med ett företag i närheten, Matton Marin AB, Östhammar, som åtog sig att göra jobbet. De bjöd också på bättre pris och att ha installationen klar tills det var dags för sjösättning.

Vad kostade det?
Allt arbete utfördes utan krångel och på bästa möjliga sätt, av Mattons, (tel. 0173 21400), enligt nedanstående offert:

YANMAR 2GM20F-18hk med segeldrev SD20:
ordinarie pris: 86.444:- kampanjpris efter båtmässan 2003: 69.891:-
(= rabatt 16.553:_)
Avgår inbyte av gamla motorn och S-drevet: —13.891:-
_____________________________________________

Slutpris för nytt motorpaket (motor med S-drev): 56.000:-

Tillbehör:
Ljuddämpare 1.500:-
Avgasslang 4m 1.000:-
Div. slangklämmor 320:-
Batterikablar 350:-
Kabelskor 150:-
2 st reglagekablar 1.200:-
2 batterier 1.190:-
Bränsleslang 120:-
Isolering ik motorrummet 1.200:-
Lim 500:-
Propeller (fast 3 bladig) 3.000:-
Skrovgenomföring avgas 500:-
Arbete ca 50 timmar (motorbädden ska göras om) 25.000:-
Summa: 92.380:-
Kan eventuellt tillkoma några arbetstimmar.
MATTON MARINA

I summan för arbetslön ingick allt arbete enligt offerten, från början till slut, dvs borttagning av gamla motorn och drevet, allt plastarbete, installation av nya motorpaketet, kabeldragning etc. samt slutligen sjösättning och provkörning.
Jag passade på att låta dem göra lite extra arbeten, nämligen:
Ta ut dieseltanken,rengöra den och installera tankgivare och tankmätare ca 4.000:-
Installera Silva Star Sea Data kombiinstrument med givare framför kölen.
Silva-instrumentet köpte jag själv hos Clas Ohlson för 2.500:- Det visar djup, fart, vattentemp. och har trippmätare.
Montering av badbrygga 2.000:-

Blev det bra?
Jag är mycket nöjd med resultatet.
Jag kan vamt rekommendera Matton Marin AB åt alla Parant-ägare, som funderar på att byta till Yanmar. Deras kontor och marinbutik ligger bara 50 m från Östhammars gästhamn och 150 m till kranlyftning hos närliggande Östhammars Segelsällskap. Både chefen och många anställda seglar själva och har egna självbyggda segelbåtar och motorbåtar. De behärskar problematiken och är duktiga problemlösare. Vill du studera deras hemsida kan du klicka på Mattonmarin


Yanmar segeldrev har en dubbel säkerhet i form av två bälgar och fuktlarm mellan bälgarna som standard.
Den nya motorn går på tomgång i det närmaste ljudlöst och vibrationsfritt. Under marschfart är den lika tyst som den gamla MD6A, fast den är ju dubbelt så stark.
Orsaken är dock inte bara den nyare motorn utan också nyinlagd ljudisolering i motorrummet.
Yanmar låter annorlunda än Volvo Penta d.v.s har lite mer plåtliknande klang vid högre varv.
Motorns lägre vikt är också en stor fördel. Hela motorpaketet med drev väger bara 134 kg. Jämför med det gamla motorpaketet som vägde över 200 kg.
Den 3-bladiga fasta propellern ger riktig "knuff" både vid manövrering och i gång vid hög motsjö.
Marschfarten 5 kn vid 3-3200 varv (motsjö och vind ca 10 m/s). Vid högre varv med fart över 6 knop vill aktern börja gräva sig ner och badbryggan överspolas med vatten allt oftare.

Här nedan ses den nya instrumentutrustningen:

Yanmars instrumentpanel är större och startnyckeln ser på bilden ut att hamna för nära ratten, men i verkligheten är det inga problem.
I nedre delen av bilden syns Silva-instrumentet med 2 givare (djup och ankarvakt) samt fart och tripp.

Betr. impellern till Yanmars sjövattenpump gäller att den inte skall tas ut under vintern, men bytas efter 1.000 driftstimmar. Pumpen sitter på motorns framsida och kräver lite skruvande för att öppnas, men det är betydligt bekvämare än med de gamla Volvo-motorerna, där pumpen sitter rätt långt ned på motorns baksida.

En påtaglig förbättring av strömtillgången ombord följde med motorbytet. Den gamla motorn hade en generator på 35 Amp medan den nya har en 55 Amps generator.

Några skäl till valet
Jag tycker att Yanmar är det bästa alternativet till Volvo-Penta. Minst lika bra service och snabb tillgång till reservdelar överallt, även under semesterperioden.(Det kan man inte säga om andra motorer och motorleverantörer). På den punkten har bara Volvo Penta och Yanmar Scandinavia lyckats riktigt bra.
Om det finns någon väsentlig skillnad mellan Yanmars och Volvo-Pentas motorer kan diskuteras, I tidskriften Segling nr.7 frän 2001 finns en intressanta artikel "Japaner, japaner i alla upptänkliga färger" skriven av Ronald Rybbe. Jag kan citera en liten bit:
"...Idag köper Volvo Penta sina smådieslar i 1-, 2- och 3-cylindriskt utförande från Perkins i England. Som i sin tur köper alla sina smådieslar i 1-, 2- och 3-cylindriskt utförande från den japanska dieselmotortillverkaren Shibaura!..."
Det ska noteras i det här sammanhanget att Yanmar Diesel Engine Co Ltd gått in som tung partner och ägare i Shibaura och är därmed med i det företagets utveckling och tillverkning av dieselmotorer".
Det kan tilläggas att Yanmar har sänkt priset 2004 på GM motorer med 20% jämfört med 2003. De har också kommit ut med en förbättrad version av 3YM30 på 29 hk och 2YM20 på 21 hk, som har annorlunda motorblock, ännu tystare gång och miljövänligare avgaser.

Här nedan några data om min nya motor:

2-cylindrig 4-takts dieselmotor
Cylinderdiameter x slaglängd 75x72 mm
Slagvolym 0,636 liter
Effekt enl. ISO 8665 (propelleraxeleffekt) 18 hk (13,4 kW) vid
3600 r/min.
Startmotor 12V 1,0 kW
Växelströmsgenerator 12V 55A (770W)
Slutet färskvattenkylsystem, termostatregklerat
Motorns längd x bredd x höjd 650x482x567 mm.

Klart att köra!

Jerzy Groblewski, Parant nr 34 Ami.

Alla bilder tagna av författaren.
Copyright 2004 Jerzy Groblewski och Svenska Parantförbundet.

  
Gamla motorn utlyft, S100-drevet kvar. De svarta slangarna är till sjövattenkylningen.

Gamla motorn med S-drevet - nu på marken.

Bara ett tomt hål efter det gamla drevet.


Gamla sjövattenintaget på sidan plastades igen (nytt intag genom S-drevet). Gamla VDO-propellern med wire togs bort, ersätts av nya loggen framför kölen.

Plastarbete: Tomt motorrum med hel botten.

Nya motorbädden ligger på styrbords akterlucka, klar att monteras.

Vänster:Nya motorbädden på plats.       Höger: Ny isolering i motorrummet.
Den nya motorn anländer
Yanmar 2GM20F, framsida    


Äntligen på plats!
Nya S-drevet S20


Vattenlås och ljuddämpare monterade mot aktern.


Åter till förteckningen över olika artiklar

Åter till startsidan