Artiklar om Parant:
Många Parant-seglare har under flera år skrivit intressanta skildringar om sin båt, om hur man på olika sätt kan förbättra livet ombord, allt från goda tips till hela ombyggnader av båten. Det finns artiklar och bilder om skrov, rigg, motor, inredning, utrustning med mera. Många artiklar är också aktuella för andra båttyper. Nya artiklar är ständigt under arbete. Våra medarbetare är alla de som vill delta med att berätta något om sin Parant. |
Indelning: Fisksätras publikationer Rigg, utrustning m.m. Kapell Inredning, ombyggnader En del artiklar behandlar flera olika ämnen! Segling, säkerhet m.m. Motor Underhåll Gelcoat, färg Provat |
Data om Parant, utrust- ning. Ritningar på rigg, segel och skrov. Till Fisksätra-foldern"blue"> |
Fisksätras anvisningar: Hur man seglar en Parant. Masta på, rigga, underhålla. Data om båten, vad den kostade 1977. Till Fisksätra"blue"> |
Varvets historia:
Plastbåtar som Fisksätra byggde. |
Paranternas numrering
Har du kollat båtens rätta nummer? |
Rigg, utrustning:
|
Ett mycket litet peke |
Skotskena i sittbrunnen Vill man inte hänga över vindrutan för att flytta skotvagnen kan man i stället skota i bommens akterände från sittbrunnen! Till skotskena i sittbrunnen"blue"> |
Att kunna släppa rodret: Här visas två konstruktio- ner: En elegant roderbroms eller ett enkelt hackbräde (8 bilder). Till Roder"blue"> |
Lutar masten i sidled? |
Trimma seglen oftare och bättre med flytande skotpunkter. |
Variant på Parant. Båten ser ut som en Parant, men ändå inte! Några variationer på grundtemat. Till Variant på Parant. "blue"> |
Segla med strumpa! Vad rullfocken är för att bekvämt hantera förseglet, det är strumpan för att lätt få din spinnacker eller gennacker upp och ned. Läs Segla med strumpa. "blue"> |
Montera rullstor |
Ankarspel i ankarboxen |
Kapell:
Sy kapellet själv!. Är du sömnadskunnig? Då kan du sy ett nytt kapell själv. Det gjorde Per Möllerström och han ger här en steg-för-steg anvisning. Till Sy kapellet själv "blue"> |
Dags för nytt kapell? |
Bättre ståhöjd Här är en konstruktion som ger ståhöjd under kapellet långt akterut. Enkelt men genialiskt. 4 bilder. Till Kapell med bättre ståhöjd"blue"> |
Hur sköter du ditt kapell? Hur tvättar man ett smutsigt kapell? Vad gör man mot jordslag? Goda råd om detta och flera andra ting från en kapellmakare på Kapellvård"blue"> |
Inredning, ombyggnader:
Hur Parant nr 104 fick en elegantare inredning och många andra förbättringar. Till Parant 104"blue"> |
|
Parant nr 14: Yanmar-motor i stället för Volvo. Bota roderglapp med nytt beslag. Vinsch till storskotet. Till Parant nr 14 Nanja"blue"> |
|
Bättre plats i dinetten: Gör dinetten bekvämare, med bredare sovplats och bättre stuvutrymmen. 10 bilder. Till Bekvämare dinett"blue"> |
Pentry med spis och kylbox med mera: Kampen mot "den gula hinnan", inredning av garderoben ny elegant ratt och andra fina detaljer. 9 bilder. Till Linda-Mari II"blue"> |
Mycket elegant och synnerligen välutrustad: reportage från ett möte med en beundransvärd Parant! 10 bilder. Till Parant nr 88 "Loreley""blue"> |
Se framåt! Hur man ordnar utkik framåt nedifrån ruffen med hjälp av ett Lewmar Port- light.Till Se framåt!"blue"> |
Stuvplats under babords sittbänk Hur man får plats med vattendunkar och dieseltank men likväl mer stuvutrymme. Till Stuvplats"blue"> |
Ventilator i förpiken Det kan bli kvavt att sova i förpiken med stängd lucka. Har du hel plexilucka - då kan du montera en ventil i luckan Till ventilator i förpiksluckan"blue"> |
Tag vara på Parantens dolda utrymmen! Tips på två bra extra utrymmen. Översikt över dolda och extra utrymmen Till fler stuvutrymmen."blue"> |
Dator ombord Installera dator ombord och om olika navigationsprogram. Till dator ombord"blue"> |
Förläng din Parant 1 Hur P59 Andante blev 90 cm längre och målades om. Ca en halv knop snabbare på något lägre varvtal jämfört med före ombyggnaden och bättre gång i sjön. Till förlängd Parant 1"blue">
|
Förläng din Parant 2 Hur P72 Petra fick en ny akter av aluminium och 1 meter längre vattenlinje. Det gav bättre fart, lägre motorvarv och bättre sjöegenskaper. Till förlängd Parant 2"blue">
|
Dricksvatten ombord Tommy ordnade bekvämt dricksvatten ombord i sin Parant Tant Grön. Här en steg-för-steg beskrivning. Till Dricksvatten"blue">
|
Bekämpa kondens! Sover man i förpiken är det lätt att råka ut för kondens både i dynor, på skrovsidor och inte minst på förluckan. Läs om vad du kan göra i Bekämpa kondens!"blue">
|
Motor:
Kylvatten ned i vevhuset! Om rost- och frätskador på en gammal MD11C och hur man renoverar detta. - 19 bilder. Till Renovera cylindrar"blue"> |
Sjövatten ned i vevhuset! Det behöver inte betyda att topparna har rostat igenom med dyr reparation som följd.. Det kan vara så enkelt som att tätningarna i sjövattenpumpen behöver bytas. Läs och se hur man undersöker detta och själv byter packningar. Till Sjövattenpumpen"blue"> |
Vi köpte ett renoverings-objekt! Bl.a. om byte av bälgen, oljeläckage m.m. Till Parant nr 39, Tessan II"blue"> |
Renovering av en MD11C. Hur man gör men också hur man inte bör göra! Till Renovering av en MD11C"blue"> |
Större generator. När strömbehovet ökar är det en bra utväg är att byta till större generator. Här visas steg för steg hur man gör. 11 bilder. Till Större generator"blue"> |
|
Vad kostar det att byta till en ny motor?Vi har samlat in aktuella priser för att byta en MD11 till en helt ny motor. Flera fabrikat finns att välja på. Till motorbyte. |
Hur gammal är din MD11C? Här får du svaret! Jämför ditt motornummer med den här uppställningen, så ser du tillverkningsåret. Till motornummer."blue"> |
Från MD6 till Yanmar Här är en skildring i 16 bilder hur man byter hela motorpaketet, vad det kostade, hur det blev.Till Byt alltsamman!."blue"> |
|
Se upp med oljetrycksgivaren! Givaren åldras och det händer till slut att bakeliten spricker. Oljan sprutar ut i motorrummet. Lätt att fixa, helst före semestern! Läs mer på Oljetrycksgivare "blue"> |
Tänker du byta bälgen? eller kan man vänta till längre fram? Läs om valmöjligheter och hur man gör om man själv byter bälgen. Se Byta bälgen nu? "blue"> |
Segling, säkerhet:
Segla i Danmark: Härliga seglarstråk, god mat, vilda djur, öl som växel, m.m.(27 bilder). Till Danmark på 17 dagar"blue"> |
Parant i norr |
|
Fyn Rundt |
    
En drastisk och humoristisk skildring av en Parant- segling. Till Ostkustsegling"blue"> | <
      Med Parant nr 2 från Lomma i Skåne till Kosteröarna. 32 bilder. Klicka på Längs "Sveriges framsida""blue"> |
    
Det räckte att se en Parant gå i hamn i hårt väder."Det är en sådan båt vi skall ha!" Sagt och gjort. Om en äventyrlig hemsegling från Fisksätravarvet. Till Paranthemsegling"blue">
    
|
En skön sommarsegling på Göta kanal och Hjälmare kanal. Vackra sommarbilder, tips om bra naturhamnar. Till Paranthemsegling"blue">
|
| Kolla kompassen: Hjälpmedel att printa ut, så att du alltid kan komma ihåg kompassens felvisning. Till Felvisning"blue">
| Gasol i båt: Är din anläggning säker efter 20-30år? Kan man fylla på gasol i grannlandet?Allt du behöver veta om gasol! Till Gasol i båt"blue">
13:30 2006-10-16
| Bli kvar ombord! Ett enkelt band från akterpulpit till masten. Koppla fast dig innan du kliver ur sittbrunnen. Till Bli kvar ombord."blue"> |
Underhåll:
Enkelt sätt att bota glapp i rodret Med den här metoden slipper man det stora arbetet att montera ur hela rodret med den långa hjärtstocken. Till laga glapp i rodret"blue"> |
Loggen: Wiren till loggen går av...reparera eller byta? Till Reparera wiren "blue"> |
Läckor från mantågsstöttorna Reparera! Till Stoppa läckan! "blue"> |
Slam i dieseltanken? Se här hur det kan se ut. Till Slam i tanken. "blue"> |
Fallet for ur masten! När man drar ur fallet kan man misslyckas. Hur får man in fallet i masten igen? Till Olycksfall! "blue">
|
Glapp i ratten? |
Ankarbandet brast!
|
Plasta kölen! |
Gelcoat, färg:
Rätt grön nyans: Gelcoat i rätt grön nyans finns att få tag på: Till
Rätt färg"blue"> |
Mäta upp: Praktiskt sätt att mäta upp tvåkomponent- produkter, när inte hela förpackningen skall användas. Till Uppmätning"blue"> |
Vi har fått tillstånd att återge en viktig artikel ur På Kryss. Till Viktigt om färg!"blue"> |
För dyrt att spilla! Ett bra sätt att måla dyr bottenfärg. Till Inget spill "blue"> |
Behöver båten målas? Proffsigt resultat med förnämligt utseende! En av våra medlemmar rapporterar hur man gör, till och med utomhus. Läs den intressanta artikeln Måla om båten. "blue"> |
Botten! Som botten ser ut med den nya svaga färgen. Till Botten! "blue"> |
Enzymfärg |
Vattenslipa fram glansen med slippapper finare än rubbing! Till Vattenslip "blue"> |
Provat:
Välja vax |
Dammsugare Här är en väl fungerande 12 volts dammsugare till ett bra pris. Bra att ha ombord, bl.a. till att jaga smulor! Till Dammsugare "blue"> |
Stadig plattform Vi köpte en Skeppshult stege som också blir en stadig plattform. Ett lyft! Till Plattform "blue"> |
Hur blir vädret? En riktig väderstation som visar vind, lufttryck,regn m.m. och gör prognoser. Utmärkt för alla väderintresserade. Läs artikeln En riktig väderstation "blue"> |
Vi har plats till fler artiklar av |