Artiklar om Parant:

Många Parant-seglare har under flera år skrivit intressanta skildringar om sin båt, om hur man på olika sätt kan förbättra livet ombord, allt från goda tips till hela ombyggnader av båten. Det finns artiklar och bilder om skrov, rigg, motor, inredning, utrustning med mera. Många artiklar är också aktuella för andra båttyper. Nya artiklar är ständigt under arbete. Våra medarbetare är alla de som vill delta med att berätta något om sin Parant.
Hjälp oss gärna med just dina erfarenheter! Vill du inte skriva själv: ring och berätta, så får du ett skrivet förslag tillbaka. Ring 046-730700 eller skicka något per e-post eller vanlig post!

    Indelning:
Fisksätras publikationer
Rigg, utrustning m.m.
Kapell
Inredning, ombyggnader   En del artiklar behandlar flera olika ämnen!
Segling, säkerhet m.m.
Motor
Underhåll
Gelcoat, färg
Provat


Här nedan finns en illustrerad innehållsförteckning med länkar till varje artikel:

Fisksätra, varvet som byggde Paranten

Fisksätras Parant-folder.
Data om Parant, utrust-
ning. Ritningar på rigg, segel och skrov.
Till Fisksätra-foldern

Fisksätras anvisningar:
Hur man seglar en Parant. Masta på, rigga, underhålla. Data om båten, vad den kostade 1977. Till Fisksätra
  

Varvets historia: Plastbåtar som Fisksätra byggde.
Fisksätras historia under plastbåtstiden fram till varvets nedläggning.
En initierad skildring som publicerades av
"Vi Båtägare"
medan allt ännu var aktuellt.
Till Fisksätras historia

  

Paranternas numrering Har du kollat båtens rätta nummer?
Här är en kort artikel om var man finner det rätta numret:
Till Parantnummer

Rigg, utrustning:

Höj masten, montera två rullbeslag och segla bättre!Till Hög mast till lågt pris

 

Ett mycket litet peke
som likväl gör stor nytta på flera sätt. Också något om styrlinor vid din kajplats.
Till gör ett eget peke


Skotskena i sittbrunnen
Vill man inte hänga över vindrutan för att flytta skotvagnen kan man i stället skota i bommens akterände från sittbrunnen! Till skotskena i sittbrunnen

Att kunna släppa rodret: Här visas två konstruktio-
ner: En elegant roderbroms eller ett enkelt hackbräde
(8 bilder).
Till Roder
        

Lutar masten i sidled?


Två sätt att kolla.
Till Mastlutning


Trimma seglen oftare och bättre med flytande skotpunkter.
Stanna kvar i sittbrunnen - ökad säkerhet. Till Flytande skotpunkter


Variant på Parant.
Båten ser ut som en Parant, men ändå inte! Några variationer på grundtemat. Till Variant på Parant.

Segla med strumpa!
Vad rullfocken är för att bekvämt hantera förseglet, det är strumpan för att lätt få din spinnacker eller gennacker upp och ned. Läs Segla med strumpa.

Montera rullstor
Segla bekvämare och säkrare med rullstor. Inget spring på däck. Steg för steg hur man monterar rullstor, många bilder. Läs Montera rullstor.

Ankarspel i ankarboxen
Ankra bekvämt, spara ryggen, öka säkerheten Ankarspel på Parant

Kapell:


Sy kapellet själv!.
Är du sömnadskunnig? Då kan du sy ett nytt kapell själv. Det gjorde Per Möllerström och han ger här en steg-för-steg anvisning. Till Sy kapellet själv

Dags för nytt kapell?
Vårt tredje kapell har blivit det bästa hit­tills. Läs om viktiga detal­jer att tänka på när man beställer nytt Parant­kapell
Till Vårt bästa kapell


Bättre ståhöjd
Här är en konstruktion som ger ståhöjd under kapellet långt akterut. Enkelt men genialiskt. 4 bilder.
Till Kapell med bättre ståhöjd

Hur sköter du ditt kapell?
Hur tvättar man ett smutsigt kapell? Vad gör man mot jord­slag? Goda råd om detta och flera andra ting från en kapell­makare på
Kapellvård

Inredning, ombyggnader:

Hur Parant nr 104 fick en elegantare inredning och många andra förbättringar. Till Parant 104

Här är historien om en "Parant/ Turbo" som seglar mycket snabbare! Till Snabbt och bekvämt


Parant nr 14:
Yanmar-motor i stället för Volvo.
Bota roderglapp med nytt beslag.
Vinsch till storskotet.
Till Parant nr 14 Nanja
Parant nr 65 har fått praktiska stuvutrymmen, GPS med yttre antenn med mera.Till Pyllepram
Bättre plats i dinetten:
Gör dinetten bekvämare, med bredare sovplats och bättre stuvutrymmen.
10 bilder.
Till Bekvämare dinett

Pentry med spis och kylbox med mera:
Kampen mot "den gula hinnan", inredning av garderoben ny elegant ratt och andra fina detaljer. 9 bilder. Till Linda-Mari II

Mycket elegant och synnerligen välutrustad:
reportage från ett möte med en beundransvärd Parant! 10 bilder. Till Parant nr 88 "Loreley"

Se framåt!
Hur man ordnar utkik framåt nedifrån ruffen med hjälp av ett Lewmar Port-
light.Till Se framåt!

Stuvplats under babords sittbänk
Hur man får plats med vattendunkar och dieseltank men likväl mer stuvutrymme.
Till Stuvplats
Ventilator i förpiken
Det kan bli kvavt att sova i förpiken med stängd lucka. Har du hel plexilucka - då kan du montera en ventil i luckan
Till ventilator i förpiksluckan

Tag vara på Parantens dolda utrymmen!
Tips på två bra extra utrymmen. Översikt över dolda och extra utrymmen
Till fler stuvutrymmen.
Dator ombord
Installera dator ombord och om olika navigationsprogram. Till dator ombord
Förläng din Parant 1

Hur P59 Andante blev 90 cm längre och målades om. Ca en halv knop snabbare på något lägre varvtal jämfört med före ombyggnaden och bättre gång i sjön. Till förlängd Parant 1

Förläng din Parant 2

Hur P72 Petra fick en ny akter av aluminium och 1 meter längre vattenlinje. Det gav bättre fart, lägre motorvarv och bättre sjöegenskaper. Till förlängd Parant 2

Dricksvatten ombord

Tommy ordnade bekvämt dricksvatten ombord i sin Parant Tant Grön. Här en steg-för-steg beskrivning. Till Dricksvatten

Bekämpa kondens!

Sover man i förpiken är det lätt att råka ut för kondens både i dynor, på skrovsidor och inte minst på förluckan. Läs om vad du kan göra i Bekämpa kondens!

Motor:

Kylvatten ned i vevhuset!
Om rost- och frätskador på en gammal MD11C och hur man renoverar detta. - 19 bilder.
Till Renovera cylindrar
Sjövatten ned i vevhuset!
Det behöver inte betyda att topparna har rostat igenom med dyr reparation som följd.. Det kan vara så enkelt som att tätningarna i sjövattenpumpen behöver bytas. Läs och se hur man undersöker detta och själv byter packningar.
Till Sjövattenpumpen

Vi köpte ett renoverings-objekt! Bl.a. om byte av bälgen, oljeläckage m.m.
Till Parant nr 39, Tessan II

Renovering av en MD11C. Hur man gör men också hur man inte bör göra! Till
Renovering av en MD11C

Större generator.
När strömbehovet ökar är det en bra utväg är att byta till större generator. Här visas steg för steg hur man gör. 11 bilder. Till
Större generator


Testa S-drevets bälg
Testa om du verkligen behöver byta bälgen eller om den är i bra skick och få ett papper på att bälgen är godkänd. Till
Bälgtest.



Vad kostar det att byta till en ny motor?Vi har samlat in aktuella priser för att byta en MD11 till en helt ny motor. Flera fabrikat finns att välja på. Till
motorbyte.

Hur gammal är din MD11C?
Här får du svaret! Jämför ditt motor­nummer med den här uppställ­ning­en, så ser du tillverkningsåret. Till motornummer.

Från MD6 till Yanmar Här är en skildring i 16 bilder hur man byter hela motorpaketet, vad det kostade, hur det blev.Till
Byt alltsamman!.


Besvär med oljetrycket?
Om oljetrycket försvinner - vad gör man då? Här finns flera förklaringar och goda råd. Klicka på Oljetryck


Se upp med oljetrycksgivaren!
Givaren åldras och det händer till slut att bakeliten spricker. Oljan sprutar ut i motorrummet. Lätt att fixa, helst före semestern! Läs mer på Oljetrycksgivare

Tänker du byta bälgen?
eller kan man vänta till längre fram? Läs om valmöjligheter och hur man gör om man själv byter bälgen. Se Byta bälgen nu?

Segling, säkerhet:

<

Segla i Danmark: Härliga seglarstråk, god mat, vilda djur, öl som växel, m.m.(27 bilder). Till Danmark på 17 dagar

Parant i norr
Fem seglarminnen från Höga kusten ända upp till Haparanda och därefter "Skärgårdsåret i norr"
Till Parant i norr



Parant i syd
Seglarminnen från Sydkusten, Öresund och Danmark.
Till Parant i syd

Fyn Rundt
Parant 87 deltog i Fyn Rundt, bland 379 båtar - läs här hur det gick! Till Fyn Rundt

     Ostkustsegling
En drastisk och humoristisk skildring av en Parant-
segling. Till Ostkustsegling
   
  Segla längs Västkusten
Med Parant nr 2 från Lomma i Skåne till Kosteröarna.
32 bilder. Klicka på Längs "Sveriges framsida"

     Att segla hem en Parant
Det räckte att se en Parant gå i hamn i hårt väder."Det är en sådan båt vi skall ha!" Sagt och gjort. Om en äventyrlig hemsegling från Fisksätravarvet.
Till Paranthemsegling
     Med Parant på kanaler
En skön sommarsegling på Göta kanal och Hjälmare kanal. Vackra sommarbilder, tips om bra naturhamnar.
Till Paranthemsegling

Person över bord!
Vad gör du?
Rapport från Martin Wahlsten:
Till Person över bord!

Kolla kompassen: Hjälpmedel att printa ut, så att du alltid kan komma ihåg kompassens felvisning.
Till Felvisning

Gasol i båt: Är din anläggning säker efter 20-30år? Kan man fylla på gasol i grannlandet?Allt du behöver veta om gasol! Till Gasol i båt
13:30 2006-10-16
Bli kvar ombord!
Ett enkelt band från akterpulpit till masten. Koppla fast dig innan du kliver ur sittbrunnen. Till Bli kvar ombord.

Underhåll:


Enkelt sätt att bota glapp i rodret
Med den här metoden slipper man det stora arbetet att montera ur hela rodret med den långa hjärtstocken. Till laga glapp i rodret

Loggen: Wiren till loggen går av...reparera eller byta? Till Reparera wiren


Läckor från mantågsstöttorna Reparera! Till
Stoppa läckan!

Slam i dieseltanken?
Se här hur det kan se ut.
Till Slam i tanken.

Fallet for ur masten!
När man drar ur fallet kan man misslyckas. Hur får man in fallet i masten igen?
Till Olycksfall!

Glapp i ratten?
Vad du kan göra för att minska glapp i rattstyrningen.
Till Glapp i ratten.

Ankarbandet brast!
Bara 10% hållfasthet kvar p.g. av UV-strålning
Till Hur man tappar ankaret!

Plasta kölen!
Rostar din köl? Plasta in den! Artikeln visar steg för steg hur man behandlar rosten och sedan målar in kölen i flera lager plast. Resultat efter en seglingssäsong visas också. Till Plasta kölen

Gelcoat, färg:

Rätt grön nyans: Gelcoat i rätt grön nyans finns att få tag på: Till Rätt färg


Mäta upp: Praktiskt sätt att mäta upp tvåkomponent-
produkter, när inte hela förpackningen skall
användas. Till Uppmätning

Vi har fått tillstånd att återge en viktig artikel ur På Kryss.
Till   Viktigt om färg!

För dyrt att spilla! Ett bra sätt att måla dyr bottenfärg. Till Inget spill


Behöver båten målas? Proffsigt resultat med förnämligt utseende! En av våra medlemmar rapporterar hur man gör, till och med utomhus. Läs den intressanta artikeln Måla om båten.

Botten! Som botten ser ut med den nya svaga färgen. Till Botten!

Enzymfärg
Bottenfärg där ogiftiga enzymer hindrar påväxning. Börjar säljas våren 2006. Till Coatzyme enzymfärg


Vattenslipa fram glansen med slippapper finare än rubbing! Till Vattenslip

Provat:

Välja vax
Test av två utvalda vaxer. Vi fann ett vax som var lätt att arbeta med och höll glansen bättre. Till Välja vax



Dammsugare
Här är en väl fungerande 12 volts dammsugare till ett bra pris. Bra att ha ombord, bl.a. till att jaga smulor! Till Dammsugare

Stadig plattform
Vi köpte en Skeppshult stege som också blir en stadig plattform. Ett lyft! Till Plattform

Hur blir vädret?
En riktig väderstation som visar vind, lufttryck,regn m.m. och gör prognoser. Utmärkt för alla väderintresserade. Läs artikeln En riktig väderstation

Vi har plats till fler artiklar av
olika slag.
Har du ett uppslag?
Ring eller skriv en rad till oss!


Beträffande copyright: Det går bra att länka till www.paranter.org - däremot får innehållet inte citeras eller publiceras på annat sätt utan tillstånd från vederbörande författare samt från Svenska Parantförbundet. Alla Parantförbundets medlemmar kan fritt skriva ut våra artiklar för eget bruk.

Åter till startsidan